Äidinrakkaus — lakeuksien rauhaa keskellä Helsinkiä liisa lindgren Kirjoittaja on kuvanveistoon erikoistunut taidehistorian dosentti. Äperusteella veistoksen, jonka sijoituspaikaksi Cedercreutzidinrakkaus-veistos lienee kuvanveistäjä Emil Cedercreut-zin (1879–1949) tunnetuin teos. Se oli aikalaislehtien mu-kaan myös yksi kookkaimmista siihen mennessä Suomessavaletuista pronssiveistoksista. Helsingin kaupunginhallitusoli tilannut taiteilijan syksyllä 1927 tarjoaman luonnoksen oli itse ehdottanut Eiran puistikkoa. Toisena vaihtoehtona oli ollut nykyään Paasivuoren puistona tunnettu Sirkuskadun puistikko. Veistos päädyttiin kuitenkin sijoittamaan Unioninkadun ja Kaisaniemenkadun kulmauksen vi- heriölle, joka nimettiin myöhemmin patsaan mukaan Varsapuistikoksi. Äi- dinrakkaus paljastettiin kesäkuussa 1928, Helsingin Sanomien mukaan to- sin ilman sen suurempia juhlallisuuksia. Satakunnassa, Köyliön Vanhakartanossa varttuneella Cedercreutzilla oli jo lapsuusvuosiltaan lähtien erityinen suhde hevosiin ja jo koulupoikana oma ratsu. Kotikasvatuksen myötä nuorukainen sai perusteellisen ohjauk- sen maataloustöihin ja oppi arvostamaan kotiseutuaan. Perhe tarjosi mah- dollisuuden myös sivistysharrastuksiin ja kasvatti kansainvälisyyteen. Tärkeä opastaja taiteen tielle oli isänäiti, vapaaherratar Cedercreutz, jonka matkas- sa nuori vapaaherra tutustui Euroopan taidekeskuksiin. Taiteilijanuran va- lintaa helpottaneen varallisuuden ohella Cedercreutz peri kotoaan yhteis- kunnallisesti aktiivisen ja humanistisen elämänasenteen. 9
Varsapuistikko
To see the actual publication please follow the link above