Vi ger dig råd i frågor som rör ansökning om en hyresbostad som ägs av staden. Vi ger dig råd i hur du ansöker om Hekas hyresbostäder och fritt finansierade hyresbostäder.
Vår rådgivning fokuserar på att ge anvisningar om att fylla i bostadsansökan.
E-post: asunnonhaku@hel.fi
Vi svarar på e-post inom 7 dagar.
Kontaktuppgifter
Telefon service, tfn 09 310 13030:
må & to 9.00 - 12.00
ti & on 12.30 - 15.30
fr 12.00 -15.00
Kundtjänst Verkstadsgatan 8:
må 12.00 - 15.00
ti - on 8.30 - 12.00
to - fr 12.00 - 15.00
Observera att du tidigast kan få ett nummer i kön klockan 11.00 måndag, torsdag & fredag.
Plats
Rutten till huvudingången
- Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
- Rutten till ingången är skyltad, jämn och tillräckligt bred samt belyst och dess ytmaterial ger anvisningar för hur man tar sig fram.
- På rutten finns minst 4 trappsteg med räcken på båda sidorna.
Huvudingången
- Ingången är lätt att urskilja och belyst.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en rörelsedetektor.
Ingången "Tukkutorinkuja 3"
- Hållplatsen för skjutstrafik ligger i närheten av ingången, på en plats varifrån det är lätt att ta sig till trottoaren.
- Rutten till ingången är skyltad, jämn och tillräckligt bred samt belyst.
- Ingången är lätt att urskilja och belyst. Ingången har ett tak.
- Dörrarna vid ingången är lätta att urskilja och glasdörrarna har kontrastmarkeringar. Utanför dörren finns tillräckligt med fritt utrymme för att röra sig t.ex. med rullstol. Dörren öppnas automatiskt med en öppningsknapp.
- Servicepunkten finns på samma plan som denna ingången.
I lokalen
- Servicepunkten finns på samma plan som ingången.
- Vid servicepunkten finns skyltar till olika lokaler och ytmaterialet ger anvisningar om hur man tar sig fram i lokalerna.
- Dörrarna vid servicepunkten är lätta att urskilja. Glasdörrarna har kontrastmarkeringar.
- I servicepunktens väntrum finns ett könummersystem och stolar.
- Vid servicepunkten finns en fast induktionsslinga markerad på tillbörligt sätt.
- Vid servicepunkten finns en tillgänglig toalett på plan 1.