Du har rätt att veta vilka uppgifter social- och hälsovårdspersonal har sparat om dig och hur dina uppgifter har använts. Du kan också begära rättelse av felaktiga uppgifter.
I lagen fastställs inom vilken tid du ska få icke-brådskande vård.
En del av våra social- och hälsovårdstjänster är avgiftsbelagda. Om du inte har råd att betala fakturan du fått av oss kan du ansöka om nedsättning eller efterskänkande av klientavgiften.
Om du har ett annat modersmål än finska eller svenska, har du rätt till en tolk.
Vi kontrollerar såväl vår egen verksamhet som våra köpta tjänster.
Servicesedeln är en betalningsförbindelse som du kan använda för att köpa tjänster från privata tjänsteleverantörer.
Om du eller en närstående till dig har behandlats fel hos social- eller hälsovården eller om du vill ha information om dina rättigheter, kan du få råd av social- och patientombuden.
Din respons är viktig för oss, den hjälper oss att utveckla vår service.
Du har rätt att välja från vilket av hälsovårdens verksamhetsställen som du vill ha service.