Ansök om en tjänstebostad

Arbetar du vid Helsingfors stad eller söker du jobb vid staden? Vi tillhandahåller våra anställda tjänstebostäder med hyresavtal som gäller tills vidare.

Tjänstebostäderna förmedlas särskilt till anställda inom branscher med brist på arbetskraft, men alla anställda kan ansöka om och erhålla en bostad. Prioriteringsordningen av titlar kontrolleras med tre månaders mellanrum.

Ansökan om tjänstebostad

Börja din sökning efter en tjänstebostad genom att ta en titt på de lediga bostäderna. Fyll sedan i en ansökan om tjänstebostad. Du kan lägga till de bostäder som intresserar dig i din ansökan.

När du har fyllt i ansökan ska du identifiera dig med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat. När du har bekräftat din ansökan, lagras den i vårt system.

Om du inte har möjlighet till stark autentisering, vänligen besök kundtjänsten för ansökning om hyresbostad på Verkstadsgatan 8 för att autentisera dig. Ta med dig ditt körkort, pass eller identitetsbevis. Bostadsansökan iakttas i valet av boende först efter identifieringen.

Närmare anvisningar om hur du ansöker om tjänstebostad

Hur väljs de boende?

Tjänstebostäderna erbjuds i första hand till anställda inom branscher med brist på arbetskraft, och personer med vissa yrkesbeteckningar inom dessa branscher prioriteras. 

Prioriteringsordningen kontrolleras med tre månaders mellanrum. Nedan kan du se prioriteringskategorierna och de yrkesbeteckningar som prioriteras.

Vanliga frågor