
Varför uppmuntrar vi studerande att röra på sig mer under skoldagen?
Forskning har visat att studerande sitter i genomsnitt nästan 70 procent av den vakna tiden. Av ungdomar som slutat utöva en idrottshobby i en idrottsförening skulle 75 procent vilja börja sin hobby på nytt och 75 procent av studerandena på andra stadiet skulle vilja röra på sig mer. Samtidigt vet vi att fysisk aktivitet och ökningen av den i vardagen stöder studerandenas övergripande välfärd och studieförmåga – och därigenom inlärning. Därför vill vi på Helsingfors stad få studerandena på andra stadiet att röra på sig mer under skoldagen och på fritiden.
Genom samarbete mellan läroanstalten och hemmet stöder vi våra ungdomar i att röra på sig och må bättre i enlighet med de riksomfattande motionsrekommendationerna (UKK-institutet):
7–17-åringar
- Rask och ansträngande fysisk aktivitet minst en timme per dag
- Fysisk aktivitet som ordentligt höjer pulsen och andningsfrekvensen tre gånger i veckan
- Fysisk aktivitet som stärker musklerna och skelettet tre gånger i veckan
18–64-åringar
- Muskelstyrka och rörelsekontroll två gånger i veckan
- Ansträngande fysisk aktivitet 1 timmar 15 minuter / vecka eller rask fysisk aktivitet 2,5 timmar/vecka
- Lätt rörelse så ofta som möjligt, pauser i stillasittandet alltid när det är möjligt samt tillräckligt med återhämtande sömn
Läs mer om UKK-institutets motionsrekommendationer(Länk leder till extern tjänst)
Vi uppmuntrar ungdomar att röra på sig mer på fritiden
Fysisk aktivitet på fritiden gör det möjligt för den unga att förverkliga och uttrycka sig själv genom en meningsfull hobby. Då kan hen också få möjligheter till socialt umgänge. I bästa fall skapar och upprätthåller fysisk aktivitet på fritiden vänskapsrelationer. Meningsfull fysisk aktivitet stöder återhämtningen från utmaningar i vardagen och är en god motvikt till studierna. Den ungas färdigheter för studier och ork i studievardagen blir bättre när hens allmänkondition förbättras på fritiden.
Diskuterande av fysisk aktivitet i läroanstalter
Fysisk aktivitet kan vara ett känsligt ämne, men man behöver inte undvika att tala om det. I läroanstalterna för man fysisk aktivitet på tal med låg tröskel med hjälp av Helsingfors stads modell. Enligt modellen utreder en yrkesperson inom elev- och studerandevården och studeranden tillsammans studerandens förhållande till fysisk aktivitet med hjälp av ett kort frågebatteri. Målet är att hänvisa den studerande till en motionsexpert. De kan tillsammans hitta ett meningsfullt och motiverande sätt för den studerande att röra på sig.
Helsingfors motionsexperter
Gymnasier
- Kallion lukio och Helsingfors bildkonstgymnasium: Vilma Mankonen tfn 040 4807674
- Alppila gymnasium och Konepajan lukio: Johanna Nakari tfn 040 6631824
- Helsingfors mediegymnasium: Ville Parkkulainen tfn 040 5892175
- Mäkelänrinteen lukio och Sibelius-lukio: Jami Laaksonen tfn 040 5497962
- Gymnasiet Lärkan, Tölö Gymnasium och Brändö Gymnasium: Cassandra Holmlund tfn 040 6801979
- Helsingfors språkgymnasium och Vuosaaren lukio: Matti Tynjä tfn 040 7290734
- Gymnasiet Ressu och Etu-Töölö gymnasium: Ville Valasti tfn 040 6278211
- Helsingfors naturvetenskapliga gymnasium: teamansvarig Janne Koppinen tfn 040 7514819
Yrkesläroanstalten Stadin ammatti- ja aikuisopisto
- Campus 1: Penniina Toikkanen tfn 040 8320573
- Campus 2: Jani Jämsä tfn 040 5383231
- Campus 3: Jesse Sundström tfn 040 5323163
- Campus 4: Linda Cainberg tfn 040 5117382
- Campus 5: Penniina Toikkanen tfn 040 8320573
Projektet för att stärka säkerheten
- Hattulavägen: Nelli Laustio tfn 040 1549744
- Filpusvägen och Kvarnbäcken: Daniel Sartipi tfn 040 1842511

Bakgrundsmaterial
Läs mer om främjandet av fysisk aktivitet i Helsingfors stads diapresentation och forskningsöversikt.
Diapresentation för föräldramöten – främjande av fysisk aktivitet (pdf) (på finska)
Filen är inte tillgänglig. Presentationens innehåll finns i tillgänglig form i texten ovan.
Forskningskällor
- Husu P, Jussila A-M, Tokola K, Vähä-Ypyä H, Vasankari T. 2019. Objektiivisesti mitatun liikkumisen, paikallaanolon ja unen määrä, s. 29–40, Teoksessa Kokko S. & Martin L. (toim.) Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa, LIITU-tutkimuksen tuloksia 2018. Valtion liikuntaneuvoston julkaisuja 2019:1.(Länk leder till extern tjänst)
- Husu P, Jussila A-M, Tokola K, Vähä-Ypyä H, Vasankari T. 2021. Liikemittarilla mitatun liikkumisen, paikallaanolon ja unen määrä, s. 23–34, Teoksessa Kokko S, Hämylä R, Martin L. (toim.) Nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa LIITU-tutkimuksen tuloksia 2020. Valtion liikuntaneuvoston julkaisuja 2021:1.(Länk leder till extern tjänst)
- Kallio J, Kukko T, Syväoja H, Takalo S, Räsänen P, Strömmer J & Tammelin T. 2022. Aktiivisten taukojen vaikutus vireystilaan lukion matematiikan tunneilla. 2022. Liikuntalääketieteen päivät 16.-17.11.2022 abstraktit. Liikuntalääketieteen päivät 2022 (lts.fi)(Länk leder till extern tjänst) .
- Syväoja, H. Liikkuva keho, tehokkaat aivot – fyysisen aktiivisuuden ja kunnon vaikutukset oppimisen edellytyksiin(Länk leder till extern tjänst) .