Vår rekryteringspraxis

Bekanta dig med vår rekryteringspraxis, såsom våra ansökningstider samt ytterligare information som förutsätts av den som ansöker om jobbet.

På den här sidan

Annonsering om lediga platser

Alla lediga jobb som annonseras externt annonseras på sidan Lediga jobb. Dessutom hittar du våra annonser på andra webbplatser för lediga jobb. Vi annonserar även om lediga jobb i de största nyhetstidningarna och yrkestidningar. För den som söker jobb lönar det även sig att följa de individuella sociala kanalerna för stadens rekrytering och sektorer. Våra tillfälliga kortfristiga jobb annonserar vi på webbplatsen för Seure Henkilöstöpalvelut Oy på www.seure.fi(Länk leder till extern tjänst) .

Att söka en arbetsplats

Ansökningstiden varar i 14–30 dygn. Vanligen löper ansökningstiden ut kl. 16, men klockslaget kan även variera. Kontrollera alltid tidpunkten separat i annonsen om det lediga jobbet. Vi har inte möjlighet att beakta försenade ansökningar.

Du ansöker om jobben via Helsingfors elektroniska rekryteringssystem. Vid behov kan du lämna in din ansökan i pappersformat till stadens registratorskontor. I sådana fall ska ansökan och kuvertet vara märkta med arbetsnyckeln för uppgiften som man ansöker om.

Anonym rekrytering

I en anonym rekrytering döljs arbetsansökans alla uppgifter om personen, såsom den sökandes namn, födelsedatum, kön, adress och modersmål. De sökande som kallas till anställningsintervju väljs ut på basis av den sökandes kunskaper, utbildning och arbetserfarenhet.

Offentlighet gällande ansökningshandlingar

Offentligheten för ansökningsdokumenten baseras på lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. Ansökningarna blir offentliga i samma stund som de ankommer till stadens rekryteringssystem eller registratorskontoret. I praktiken innebär det att vem som helst (t.ex. en kommuninvånare, någon som hör till stadens personal, massmedier) kan vid stadens registratorskontor begära ut ansökan eller en namnlista över sökande för påseende. Den sökande har möjlighet att i sin ansökan framföra ett önskemål om att hens namn inte ska publiceras i till exempel massmedier. Önskemålet förmedlas till representanten för massmedierna som begär uppgifterna, men beslutet om att inte publicera namnet fattas av massmedierna.

I ansökan som lämnas ut för påseende döljs i enlighet med lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet sekretessbelagda uppgifter, såsom uppgifter om den sökandes privatliv, årsinkomster, totala förmögenhet, politiska övertygelse, klientskap inom socialvården och hälsotillstånd. Den sökandes kontaktuppgifter är sekretessbelagda om den sökande själv har begärt det och hen har grundad orsaka att misstänka att hälsan eller säkerheten för hen själv eller hens familj äventyras.

Staden själv publicerar inte ansökningar eller namnlistor över sökande medan ansökningsförfarandet pågår. Namn-, utbildnings-, arbetserfarenhets- och kompetensuppgifter om sökande som i urvalsprocessen till tjänsten har avancerat till intervju och vidare därifrån publiceras dock i samband med urvalsbeslutet. Uppgiften är synlig till slutet av tidsfristen för ändringssökande.

Intyg och övrig information begärd från sökanden

I takt med att urvalsprocessen framskrider, är det bra om du som sökande bereder dig på att presentera följande uppgifter.

Examens-, arbets- och språkintyg

Examens-, arbets- och språkintyg samt annat material med anknytning till kompetensen ska inte bifogas till ansökan, men de ska medtagas till intervjun, där de kontrolleras.

Hälsoundersökning vid anställning

När tjänsten är fast eller tidsbestämd på mer än ett år, förutsätts av den sökande ett av stadens företagshälsovård utfärdat positivt utlåtande om hälsotillstånd. Utlåtandet lämnas in till chefen innan anställningsavtalet undertecknas. Den som väljs till tjänsten ges i tjänsteförordnandet en tidsfrist, inom vilken utredningen ska lämnas in.

Uppvisande av drogtest

För vissa uppgifter krävs uppvisande av drogtest. Information om drogtestet ges till den sökande på förhand och det görs i samband med hälsoundersökningen vid anställning.

Kreditupplysning

I uppgifter där det krävs särskilt tillförlit i synnerhet i frågar med anknytning till ekonomi, är en oklanderlig kreditupplysning en förutsättning. Information om utredning av uppgifterna ges till den sökande på förhand och de kontrolleras endast för den personens del som valts till uppgiften. Kontrollen förs före tjänsteförordnandet eller undertecknandet av anställningsavtalet.

Utdrag ur brottsregistret

I uppgifter där man arbetar med minderåriga krävs en utredning av den sökandes brottsregister. Kravet om utredning av brottsregistret nämns i jobbannonsen.

Personlig bedömning

I lednings-, chefs- och vissa sakkunniguppgifter tillämpas personlig bedömning som stöd i urvalsbeslutet. Bedömningen görs av en extern personbedömare som är specialiserad på personliga bedömningar. De personbedömare som staden använder är legitimerade psykologer.

Behandling av personuppgifter vid rekrytering

Varför behandlar vi dina personuppgifter? 

Syftet med behandlingen av personuppgifter är att fullgöra stadens lediga arbetsuppgifter och erbjuda jobb till personer som väntar på omplacering, sända notifikationer via ansökningsvakten om nya lediga uppgifter som den sökande beställt samt skicka en enkät om sökandens erfarenhet till dem som sökt jobb vid Helsingfors stad för att utveckla rekryteringsprocessen.

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Identifikations- och kontaktuppgifter, utbildning, språkkunskaper, arbetserfarenhet och kompetensuppgifter hos arbetssökande och personer som omfattas av stadens omplacering, sökandes videointervjuer samt en fritt formulerad egen presentation av den sökande samt den sökandes val av arbetsuppgifter hen är intresserad av i ansökningsvakten.

Läs mer om behandlingen av dina personuppgifter vid rekrytering i registerbeskrivningen för rekrytering (pdf).

Vanliga frågor om rekryteringssystemet

Logga in i systemet Helbit om du vill uppdatera din ansökan.  

  Rekryteringsportalen Helbit(Länk leder till extern tjänst)

Om du har glömt ditt användarnamn, ingen fara. Gå till inloggningssidan(Länk leder till extern tjänst) och klicka på “Glömt användarnamn eller lösenord”. Du kommer att se en vy där du anger din e-postadress och klickar på “Skicka”. Genom att göra detta får du ett e-postmeddelande med en länk som öppnar en sida där du kan se ditt användarnamn och vid behov även byta lösenord.

I frågor eller problemsituationer med anknytning till rekryteringssystemet ska du ta kontakt på vardagar kl. 9–15 antingen via telefonnumret 09 310 43539 eller genom att skicka ett meddelande till rekryjarjestelmatuki@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) . Vi besvarar ditt meddelande så snart som möjligt. Observera att rådgivning endast ges i frågor med anknytning till rekryteringssystemet. I frågor med anknytning till ansökningar ska du kontakta kontaktpersonen för ytterligare information som anges i annonsen.