Helsingfors har i sin allmänna plan för automatisk trafikövervakning som godkändes 2018 identifierat 70 objekt för automatövervakningspunkter på gatunätet i staden. Man har beslutat att öka den automatiska trafikövervakningen särskilt för att förbättra trafiksäkerheten. Hittills har 33 av de övervakningspunkter som ingår i den allmänna planen anlagts.
Helsingfors stad utredde i den nya undersökningen hur automatisk trafikövervakning påverkar körhastigheterna på gatunätet i Helsingfors. Undersökningen genomfördes av Teknologiska forskningscentralen VTT Ab, och där mättes körhastigheter före installationen av de nya automatiska övervakningspunkterna 2019 och efter installationen 2022. Körhastigheter mättes på fyra platser där en automatisk övervakningspunkt togs i bruk 2021.
Hastighetsmätningar utfördes också på andra platser på gatunätet för att med en statistisk modell kunna bedöma om hastighetsförändringarna beror på ibruktagningen av en automatisk övervakningspunkt eller eventuell allmän minskning av överhastigheter.
Automatövervakningen minskade överhastigheter
Enligt undersökningen minskade andelen bilister som överskred hastighetsgränsen med mer än tio kilometer i timmen med 56 procent i det fria trafikflödet efter ibruktagningen av automatisk trafikövervakning. Före installationen av övervakningspunkten körde 12 procent av de fria bilarna överhastighet på mer än tio kilometer i timmen vid automatövervakningspunkten, men efter installationen av övervakningspunkten var andelen bara fem procent. Vid mätningar på andra håll på gatunätet låg deras andelar nästan på samma nivå. Enligt den statistiska modellen kan minskningen av överhastigheter anses föranledas ibruktagningen av automatövervakning.
– Övervakningens effekt på körhastigheterna sträckte sig även längre än till automatövervakningspunktens omedelbara närhet. Andelen bilister som överskred hastighetsgränsen med mer än tio kilometer i timmen i det fria trafikflödet minskade med 37 procent i de hastighetsmätningar som gjordes på gatuavsnittet efter automatövervakningspunkten, säger trafikingenjör Roni Utriainen från Helsingfors stads stadsmiljösektor.
Den automatiska trafikövervakningen minskade också andelen bilister som körde lägre överhastigheter, men effekterna var mindre än minskningen av höga överhastigheter.
Lägre hastigheter minskar också antalet olyckor som leder till personskador
Automatövervakningen minskade också bilarnas medelhastighet. Enligt en trafiksäkerhetsbedömning baserad på minskningen av medelhastigheten skulle automatisk trafikövervakning kunna minska antalet olyckor med personskador, allvarliga skador och dödsfall med 6–16 procent i områden som liknar dem som undersökts.
– Resultaten från hastighetsmätningarna bekräftar att automatisk trafikövervakning stöder efterlevnaden av hastighetsbegränsningar. Den automatiska trafikövervakningen minskade särskilt andelen bilister som körde överhastighet på mer än tio kilometer i timmen i övervakningspunktens omedelbara närhet, men också på gatuavsnittet efter övervakningspunkten, säger Fanny Malin, ledare för forskningsteamet vid VTT.
I allmänhet ökar antalet trafikolyckor och deras allvarlighetsgrad i och med att körhastigheterna ökar. En lägre körhastighet hjälper föraren att upptäcka trafiksituationer i tid, och i händelse av eventuell kollision minskar också olyckans konsekvenser. Efterlevnaden av hastighetsbegränsningen stöds främst av trafik- och gatumiljölösningar, men automatisk trafikövervakning har också visat sig vara ett effektivt sätt att minska överhastigheter.