Hernesaaren edustalla käynnistyy merentäyttö kalliolouheella vuoden 2020 aikana. Paikan päälle louhe kuljetetaan pääosin proomuilla meriteitse Vuosaaren edustalta. Merikuljetus vähentää huomattavasti rekkarallia Etelä-Helsingin kaduilla.
”Väylävirasto ja Helsingin Satama ovat käynnistämässä tänä vuonna Vuosaaren sataman väylän syventämisen. Urakassa muodostuu louhetta yli 800 000 kuutiota eli yli 8 eduskuntatalon verran, ja se määrä pystytään hyödyntämään Hernesaaren rakentamisessa”, sanoo Helsingin kaupungin massakoordinaattori Mikko Suominen.
Helsingin kaupunki on pyrkinyt jo vuosia hyödyntämään rakentamisesta tulevia maa- ja kivimassoja mahdollisimman tehokkaasti ja lähellä.
Merikuljetus säästää rahaa ja ympäristöä
Kuljetus meritse proomuilla Itä-Helsingistä suoraan täytettäville alueille säästää kaupunkiympäristöä pölyltä ja liikenteeltä. Merikuljetus korvaa noin 55 000 kuorma-autolastia ja vähentää polttoaineen kulutusta 1,5 miljoonaa litraa. Rahan säästö vastaa 15 miljoonaa euron luokkaa ja hiilipäästöjä säästyy noin 3200 tonnia.
Ruoppaus- ja täyttötyöt ajoittuvat vuosille 2020–2021. Hernesaareen rakennetaan 2020-luvulla noin 7500 asukkaan merellinen kaupunginosa, ja tänä vuonna aloitettava meritäyttö on osa asuinalueen rakentamista. Alueella tarvittavien meritäyttöjen määrä on kokonaisuudessaan 1 200 000 kuutiometriä.
Toukokuussa asukasilta Hernesaaren rakentamisesta
Helsingin kaupunki järjestää Hernesaaren esirakentamisen vaiheista asukasillan toukokuun 2020 loppupuolella. Asukasilta pidetään koronarajoitteiden salliessa joko Helsingin kaupungintalon tapahtumatorilla tai vaihtoehtoisesti verkossa, mikäli kokoontumiset paikan päällä on vielä tuolloin rajoitettu.
Asukasillan ajasta ja tavasta tiedotetaan erikseen muun muassa
Uutta Helsinkiä (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)-verkkosivuilla