Kaupunkipyöriä käytettiin edellisvuotta enemmän

Kuluvana kaupunkipyöräkautena kaupunkipyöriä käytettiin enemmän kuin edellisenä vuonna. Käyttäjät olivat pääosin tyytyväisiä palveluun. Helsingin seudun liikenteen (HSL) kyselyyn vastasi syys-lokakuussa 4 500 kaupunkipyöräilijää.
Pyöriä käytettiin tänä vuonna eniten vapaa-ajan matkoihin ja erilaisiin asiointimatkoihin.  Kuva: Heidi Strömberg
Pyöriä käytettiin tänä vuonna eniten vapaa-ajan matkoihin ja erilaisiin asiointimatkoihin. Kuva: Heidi Strömberg

Helsingin ja Espoon kaupunkipyörien käyttö lisääntyi hieman viime vuoteen verrattuna, ja matkoja tehtiin Helsingissä ja Espoossa yhteensä noin 2,5 miljoonaa. Pyöriä oli käytössä puolestaan yhtä paljon kuin viime vuonnakin eli lähes 4 600. Asemia oli käytössä 457 eli yhtä monta kuin viime vuonnakin.  Asemista 347 sijaitsee Helsingissä ja 110 Espoossa. 

Kaupunkipyörien käyttäjät olivat tänä vuonna tyytyväisimpiä käyttömaksujen selkeyteen sekä maksujen kohtuullisuuteen. Rekisteröityminen käyttäjäksi sekä käyttöoikeuden ostaminen kävivät helposti. Ohjeistuksia pyörien käyttöön pidettiin selkeinä ja helposti ymmärrettävinä. Yleisarvosana kaupunkipyörille oli 3,75 (asteikolla 1–5). 

Heikoimmat arvosanat kaupunkipyörien käyttäjät antoivat pyörien palautukseen liittyen sekä niiden saatavuuteen. Tulokset olivat hyvin samalla tasolla edellisen vuoden kyselyyn verrattuna.  

Kyselyyn vastasi reilut 4 500 kaupunkipyörien käyttäjää. Suurin osa heistä käytti kaupunkipyöriä muutaman kerran viikossa läpi kauden. Kaupunkipyöriä useita kertoja päivässä käyttäneet olivat kaikkein tyytyväisimpiä kaupunkipyöräpalveluun. 

Kaupunkipyörillä tehtyjen työmatkojen osuus kasvoi

Pyöriä käytettiin tänä vuonna eniten vapaa-ajan matkoihin ja erilaisiin asiointimatkoihin. Kaupunkipyörillä tehtyjen työmatkojen osuus kasvoi selkeästi edelliseen vuoteen verrattuna. Suurin osa yhdisti kaupunkipyöräilyä myös joukkoliikennematkoihin. 

Yleisimpiä mainittuja syitä kaupunkipyörän kokeilemiseen ensimmäistä kertaa olivat kokeilunhalu, edullinen hinta, helppous sekä työnantajan tarjoama etu. 

Kaupunkipyörien käytön lisäämiseen entuudestaan vaikutti eniten hyötyliikunnan saaminen sekä pyörien käyttö joukkoliikenteen sijasta. 

Pyörällä päästään taas ensi vuonna 

Kaupunkipyöräkausi päättyy Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla tiistaina 31. lokakuuta. Tämän jälkeen pyörät kerätään varastoon ja huolletaan ensi vuotta varten. Seuraava kaupunkipyöräkausi alkaa taas keväällä 2024.