Prosenttitaide kutkuttelee luovuutta Päiväkoti Longinojan lapsissa

Leikki- ja lukutilan seinille levittäytyvä Visuaalinen halaus -taideteos on varta vasten suunniteltu Päiväkoti Longinojalle. Se innostaa luovaan pohdiskeluun ja tekemiseen sekä tuo lämpöä päiviin.
nainen katsoo seinällä olevaa taidetta.
Minna-Kaisa Asikainen iloitsee, että päiväkotiin saatu taideteos muistuttaa arvokkaasta lähiluonnosta ja niveltyy osaksi sitä ikkunoiden kautta. Kuva: Katja Alaja

Ruokailemaan menossa olevat lapset pysähtyvät katsomaan. Päiväkoti Longinojan johtaja Minna-Kaisa Asikainen pötköttää pehmeiden vaahtomuovipalojen keskellä olevassa korkeassa ja avoimessa tilassa.

— Taideteosta pääsee ihmettelemään eri kulmista, kun makoilee maassa. Me aikuiset voimme haastaa lapsia kokemaan sen eri tavoilla, hän sanoo ja viittaa päiväkodin varhaiskasvatuksen osaajien toimintaan.

Bogna Luiza Wiśniewskan Visuaalinen halaus -niminen taideteos koostuu keraamisista pilvistä sekä kahdesta tekstiiliteoksesta puisilla kehyksillä. Niihin on poltettu kuvioita.

Teos levittäytyy leikki- ja lukutilan vastakkaisille seinille ja päätyseinään, jossa on useita erikokoisia ja epäsymmetrisesti aseteltuja ikkunoita. Niistä näkyy leikkiviä lapsia, aikuisia ja rakennuksia. Ikkunoista myös kajastaa aurinkoisen päivän valoa ja taivasta.

— Lapset leikkivät ja lukevat tässä tilassa. Välillä on tosi kova meno ja välillä rauhoitutaan ja rakennetaan linnaa. Silloin näyttää kuin taideteos olisi osa sitä, Asikainen kertoo. 

Arvostuksen osoitus lapsille

Asikainen sai tietää Päiväkoti Longinojan suunnitteluvaiheessa, että päiväkoti saa erityisesti sinne suunnitellun taideteoksen. 

—Taideteos oli kiva yllätys ja kertoo arvostuksesta lapsia kohtaan. Sen myötä taide tulee tutummaksi lapsille pienestä pitäen,  Asikainen sanoo.

Teos on rahoitettu taiteen prosenttiperiaatteen avulla. Se tarkoittaa, että Helsingin kaupungin uudis- ja korjausrakentamiskohteiden budjetista on varattu noin prosentti uudelle julkiselle taiteelle, joka auttaa tekemään kaupunginosista viihtyisämpiä, houkuttelevampia ja kulttuurisesti tasa-arvoisempia.

Prosenttitaidetta löytyy esimerkiksi puistoista, aukioilta, kouluista, päiväkodeista, kirjastoista ja muista julkisista rakennuksista – jopa HAM Helsingin taidemuseon wc:stä . Tämä taide on osa HAMin julkisen taiteen kokoelmaa.

Tilaa mielikuvitukselle

Wiśniewskan taideteos viestii pehmeyttä, mukavuutta ja läheisyyttä värien ja muotojen välityksellä. Ne ovat sopusoinnussa päiväkodin pehmeiden värien ja muotojen kanssa. 

—Toivon, että teokseni saa lapset tuntemaan olonsa hyväksi, kokemaan rauhaa ja hoivaa, hän sanoo. 

Nämä teemat ovat taiteilijalle rakkaita ja tyypillisiä. Teoksen abstrakti ote jättää paljon tilaa lasten mielikuvitukselle.

—Uskon, että lapset löytävät siitä oman tarinan. Monet lapset ajattelivat, että teos muistuttaa heitä pilvistä ja pupuista, kun kävin esittelemässä sitä päiväkodissa. Eräs lapsi kertoi, että hänen ystävänsä isoäiti on pilvellä, Wiśniewska muistelee.

Yhteys lähiluontoon

Asikainen muistaa, että eräs lapsi näki puukehysten mutkittelevissa viivoissa matoja ja eräs huoltaja ihmetteli ”sinisiä loiskeita”. Loiskeet voi nähdä läheisenä Longinojana, joka on Vantaanjoen sivuhaara. Longinoja on myös puro, jossa taimen lisääntyy luontaisesti. 

—Oli mukavaa, että saimme esittää ajatuksia taideteoksesta ennen suunnittelun alkamista. Toivoimme, että alueen rakennetun ympäristön ja luonnon sekä taideteoksen välillä olisi yhteys, Asikainen taustoittaa.

Nyt osa taideteoksesta on saanut läheisyyteensä lasten omaa vesiväritaidetta, jossa syksyinen lähiluonto loistaa. On kurpitsa, pilvi sadepisaroineen ja lehtiä.

Tiivistä yhteistyötä

Visuaalisen halauksen luomisprosessissa HAMin kuraattori oli se, joka tuotti teoksen ja koordinoi työtä taiteilijan, päiväkodin  ja päiväkodin suunnitelleen arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkaman sekä rakennushankkeen välillä. 

Wiśniewska sai vapaat kädet tietyillä reunaehdoilla. 

—Materiaalien kestävyys ja turvallisuus korostuivat. Korvasin teokseen alun perin suunnittelemani tekstiilisuikaleet puukehyksillä ja teos kiinnitettiin tavallista korkeammalle erittäin vankoilla kiinnityksillä, Wiśniewska kertoo.

Kun taideteoksen 3D-mallinnus ja muut suunnitelmat oli hyväksytty, hän työsti osat itse. Lopullinen versio syntyi tavanomaista useampien kokeilujen tuloksena kolmessa kuukaudessa. Samalla hän työsti muutamia keraamisia pilviä myös samassa rakennuksessa toimivan Leikkipuisto Filpuksen seinälle. Taidehalaus kantaa.

Teksti: Katja Alaja

Sinua voisi kiinnostaa