Töölön, Meilahden ja Munkkiniemen alueilla suunnitellaan pyöräliikenteen pääyhteyttä Munkkiniemenbaanaa

Helsingin kaupunki laatii parhaillaan yleissuunnitelmaa pyöräliikenteen baanalle Etu-Töölön ja Munkkiniemen välille. Munkkiniemenbaanan rakentamisen yleisenä tavoitteena on lisätä pyöräliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta Helsingin keskustan ja Munkkiniemen sekä Leppävaaran välisillä matkoilla.
Jalankulun ja pyöräliikenteen tila on nykyisellään monin paikoin ahtaalla, kuten kuvan kohdassa Munkkiniemen sillan pohjoispuolella.  Kuva: Niko Palo/Ramboll
Jalankulun ja pyöräliikenteen tila on nykyisellään monin paikoin ahtaalla, kuten kuvan kohdassa Munkkiniemen sillan pohjoispuolella. Kuva: Niko Palo/Ramboll

Nykyisellään pyöräliikenteen liikennejärjestelyt ovat paikoin katkonaiset ja alimitoitetut alueen liikennemäärille. Suunnitelmassa määritetään baanan linjaus, alustavat suunnitteluratkaisut sekä arvioidaan toteutuskustannukset ja suunnitelman vaikutukset. Munkkiniemenbaanan kokonaispituus on noin 6,5 km, joista osa on jo toteutettu Munkinpuistoon ja Paciuksenkadun varrelle.

Kaupunkilaiset voivat kertoa mielipiteensä alustavista suunnitelmista kyselyssä 2.–15.10. välisenä aikana sekä tutustua suunnittelualueeseen kaikille avoimella suunnitelmapyöräilyllä keskiviikkona 4.10.2023 klo 16.30–18.30.

Suunnittelu alkuvaiheessa: vaikuta nyt baanan reittiin

Munkkiniemenbaanan yleissuunnittelu on alkuvaiheessa. Nyt on meneillään luonnosvaihe, jossa tutkitaan vaihtoehtoisia linjauksia ja alustavia liikennejärjestelyitä. Luonnosvaihe valmistuu vuoden 2023 loppupuolella, jonka jälkeen kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa esitellään yleissuunnittelussa jatkoon valittua vaihtoehtoa. Yleissuunnitelman on määrä valmistua alkukesällä 2024.

Yleissuunnitelman valmistumisen jälkeen suunnitelmat etenevät tarkempaan katu- ja puistosuunnitteluun, jonka yhteydessä on mahdollisuus vaikuttaa suunnitelman detaljiasioihin, mutta ei enää reittilinjaustason asioihin. Niihin vaikuttamisen aika on nyt.

Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava baanaverkko. Baanat ovat laadukkaita pyöräliikenteen pääreittejä, jotka mahdollistavat suoran ja sujuvan pyöräliikenteen. Baanat yhdistävät suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin.

Osallistu suunnitteluun - vastaa kyselyyn tai tule mukaan suunnitelmapyöräilyyn 4.10.

Kaupunkilaisilta toivotaan nyt mielipiteitä Munkkiniemenbaanan alustavista suunnitelmista erityisesti Merikannontien, Humallahden kohdan ja Munkkiniemen puistotien osuuksilla. Kyselyyn voi vastata 15.10.2023 asti.  Suunnittelun etenemisestä kerrotaan lyhyesti myös Uutta Länsi-Helsinkiä -tilaisuudessa 11.10.2023. Voit vastata kyselyyn Munkkiniemenbaanan asukaskyselylinkin kautta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).

Tule mukaan keskustelemaan ja tutustumaan suunnittelualueeseen kaikille avoimella suunnitelmapyöräilyllä keskiviikkona 4.10.2023 klo 16.30–18.30. Lähtöpaikkana on Mechelininkadun ja Hietaniemenkadun risteys. Suunnitelmapyöräilyn aikana tutustutaan suunnittelukohteeseen ajamalla baanan reittiä luoteeseen Espoon rajalle, johon tilaisuus päättyy. Reitin varrella pysähdytään keskeisissä paikoissa keskustelemaan suunnitteluun liittyvistä kysymyksistä. Oma pyörä ja ajovarusteet mukaan! Huomioi myös säänmukainen vaatetus. Pyöräilyyn osallistutaan omalla vastuulla. Suunnitelmapyöräily kaupungin tapahtumakalenterissa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).