Startup-rahoituksen tuska ja riemu

Startup-rahoitus on noussut viime vuosina tärkeäksi puheenaiheeksi. Media uutisoi yritysten keräämistä sijoituksista, ja Slush-tapahtuma kerää vuosittain tuhansia sijoittajia ja startupeja yhteen tapaamaan toisiaan. Suurin osa sijoittajarahaa hakevista yrittäjistä ei kuitenkaan pääse edes keskustelemaan sijoittajien kanssa. Miksi sijoittajien kiinnostuksen herättäminen on vaikeaa?

Joka kuukausi Business Helsinki Accelerator saa asiakkaakseen startupeja, jotka ovat epäonnistuneet yrityksissään saada sijoittajat kiinnostumaan heidän ideastaan. Toisilla sijoittajakontakteja on ollut muutama, mutta ahkerimmat ovat ehtineet lähestyä jopa useampaa kymmentä pääomasijoittajaa. On ymmärrettävää, että rahoitusta hakeva voi silloin turhautua ja alkaa epäillä koko sijoitusmarkkinan toimivuutta. Tässä tilanteessa kannattaa kuitenkin pysähtyä hetkeksi, ja analysoida miksi rahoitushanat eivät aukene.

Vain pieni osa startupeista saa rahoitusta

Ensimmäinen muistettava asia on se, että vain murto-osa kaikista startupeista saa sijoittajilta rahoitusta. Finnish Business Angels Networkin tilastojen mukaan vain 4% heidän kauttaan rahoitusta hakeneista saa sijoituksen. Eli 96 yritystä sadasta jää ilman.

Venture Capital -sijoittajilta sijoituksen saavien osuus on vielä pienempi, arvioiden ollessa yleensä alle 1% osuus hakijoista. Viime vuosina tosin VC-sijoittajat ovat alkaneet sijoittaa myös alkuvaiheen yrityksiin, mutta silloin on yleensä kysymys joko poikkeuksellisen kokeneesta tiimistä tai poikkeuksellisen lupaavasta markkinasta.

Kuusi yleisintä syytä jäädä ilman rahoitusta

Liian varhainen vaihe on yleisin syy siihen, että sijoittajat eivät kiinnostu. Jos yrityksen tuote on vasta idea-asteella ja tiimi ei ole testannut ajatuksiaan asiakkailla, sijoittajan on hyvin vaikea päätellä olisiko yrityksellä menestymisen mahdollisuuksia. Mitä paremmat todisteet asiakkaiden kiinnostuksesta tiimi pystyy näyttämään, sen todennäköisempää on rahoituksen saaminen. Saavutettu kuukausiliikevaihto tai SaaS-palveluissa käyttäjämäärä ovat esimerkkejä näytöistä, joilla voi vakuuttaa sijoittajat.

Puutteet tiimin kokoonpanossa ja sitoutumisessa on toinen yleinen syy sijoituksen saamatta jäämiseen. Jos yrityksessä on mukana vain yksi henkilö, se on sijoittajalle liian suuri riski. Usein neuvo silloin onkin, että kokoa itsellesi tiimi ja palaa asiaan uudelleen. Myös se, että tiimin jäsenet ovat muualla töissä, on sijoittajille huono signaali. Tiimin pitää myös olla kokemukseltaan ja osaamiseltaan kykenevä toteuttamaan kasvun vaatimat asiat.

Liian pieni markkina on joissain tapauksissa este rahoituksen saamiseen. Jos pieni markkina asettaa rajan yrityksen kasvun mahdollisuudelle, sijoittajalla ei ole mahdollisuutta saada sijoitukselleen riittävää tuottoa.

Skaalautuvan liiketoimintamallin puute on asia, jota on vaikea sivuuttaa. Tästä syystä monet ihmisten tekemään työhön perustuvat ideat harvoin keräävät rahoitusta. Sen sijaan helposti skaalattava liiketoiminta herättää sijoittajien kiinnostuksen.

Huonosti laadittu sijoittajaesittely voi myös johtaa rahoituksen saamatta jäämiseen. Yllättävän usein sijoittajille lähetettävästä materiaalista ei saa täyttä käsitystä liiketoiminnasta. Joskus esittelyn laatija on olettanut sijoittajien ymmärtävän toimialan ongelmat tai asiakkaiden tarpeet entuudestaan. Samoin liiketoimintamallin jääminen epäselväksi voi jättää sijoittajat epätietoisiksi.

Liian korkea valuaatio on etenkin enkelisijoittajille yleinen syy sivuuttaa rahoitushakemus. Jos idea-asteen yrityksen arvoksi on määritetty 10 miljoonaa euroa, moni sijoittaja siirtyy suoraan seuraavaan tapaukseen. Tähän on puhtaasti matemaattinen syy: jos enkelisijoitusten yhteismäärä olisi 200.000 euroa, se johtaisi vain 2% omistukseen, joka vielä jakaantuisi usean enkelisijoittajan kesken. Jotta sijoittaja saisi tuottoa, yrityksen arvon seuraavalla rahoituskierroksella pitäisi silloin olla moninkertainen, vaikkapa 50 miljoonaa. Tämän kasvun vain harva startup pystyy muutaman vuoden aikana tarjoamaan.

Business Helsinki Accelerator auttaa rahoituksen suunnittelussa

Rahoituksen hakeminen vaatii huolellista valmistautumista. Usein rahoituksen tarve huomataan liian myöhään, eli kun uuden sijoituspääoman pitäisi olla yrityksen tilillä jo kuukauden päästä. Sijoituksen hakemiseen kannattaakin varata aikaa ainakin 6-12 kuukautta, riippuen siitä onko kyseessä seed-vaiheen sijoitus vai myöhempi rahoituskierros.

Acceleratorin palvelu kattaa rahoituspolun suunnittelun, sijoittajamateriaalin valmistelun ja potentiaalisten sijoittajin kartoittamisen vaiheen. Autamme yrittäjää käymään nämä vaiheet läpi, jotta rahoituksen hakemisen prosessi olisi suunniteltu ja hallittu.

Harri Hoivala Kuvaaja:

Nimi
Harri Hoivala

Titteli
Senior Business Advisor, Business Helsinki Accelerator