



Uudistettu Herttoniemen metroasema ja sen kaupunkimaisen viihtyisä ympäristö toimii solmukohtana alueen liikenteelle, toiminnalle ja ihmisille. Aseman päällä on asumista, työpaikkoja ja palveluita. Rakentaminen metroaseman ympäristössä on tiivistä ja korkeaa. Alue on keskustamaisen helposti, miellyttävästi ja turvallisesti saavutettavissa sekä kävelemällä että pyöräilemällä.
Helsingin kaupunki järjestää vuosien 2018-2019 aikana metroaseman alueelle suunnittelu- ja toteutuskilpailun. Visioprosessin yhteydessä käyty keskustelu metroaseman kehittämisestä huomioidaan kilpailuohjelman valmistelussa ja ohjelman suuntaviivat laaditaan yhdessä keskustellen kaupunkilaisten kanssa. Vuoropuhelu toteuttajan, kaupungin ja kaupunkilaisten kesken jatkuu aktiivisena myös kilpailun jälkeen.
Kaupunkilaiset voivat toteuttaa visiota esimerkiksi luomalla tilapäistä kaupunkitaidetta metroaseman alueelle ennen uudistustöiden alkamista. Myös muu visiota edistävä alueen tilapäiskäyttö on mahdollista. Osallistumalla aktiivisesti metroaseman alueen kehittämisen vuorovaikutusprosessiin kaupunkilaisilla on mahdollisuus varmistaa, että myös visiossa mainitut seikat otetaan suunnittelussa huomioon.
Herttoniemen metroaseman ympäristö on uudistettu ja moninainen kokonaisuus, jossa yhdistyy sekä toiminnallisuus että esteettisyys. Metroaseman ja Hertan välinen aukio on katettu ja Hertan päälle on rakennettu myös asuntoja. Metroaseman läheisyydessä on toritoimintaa ja julkista tilaa, jossa on esimerkiksi kaupunkitilataidetta, veistoksia ja muraaleja.
Uusien rakennusten katot on toteutettu viherkattoina ja ne tarjoavat asukkaille vihreää ympäristöä hyvillä näkymillä. Metroaseman ympäristössä vihreys on esillä muillakin tavoilla: alueella on runsaasti istutuksia muun muassa kulkureittien varrella ja mahdollisuuksia harrastaa pienimuotoista urbaania kaupunkiviljelyä.
Herttoniemen metroasema on viihtyisä kohtaamispaikka, jossa kaupunkilaiset voivat yhdessä tehdä ja toimia. Aseman läheisyydestä löytyy terassi, ravintoloita sekä penkkejä istuskelua. Alueella on myös koripallokenttä, jossa halukkaat voivat pelailla vapaasti. Uusittu lippuhalli sisältää erilaisia palveluita ja kortteleissa on kaduille avautuvia kaupallisia tiloja.
Asemalla palvelee myös kirjaston palautuspiste. Metroaseman ympäristö koetaan turvalliseksi ja järjestyshäiriöiden määrä on vähentynyt.
Metroaseman ympäristössä liikkuminen jalan ja pyöräillen on kaupunkimaisen vaivatonta ja turvallista kaikenikäisille kulkijoille. Niin autoilijat, pyöräilijät kuin jalankulkijatkin on erotettu toisistaan selkeästi omille väylilleen. Asemalla palvelee kunnollinen pyöräparkki ja asemalta voi myös napata mukaansa kaupunkipyörän. Aseman tuntumassa palvelee pyörien huoltopiste.
Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden omat kaistat jatkuvat myös Itäväylän yli Herttoniemenrannan suuntaan, jonne kulku asemalta on miellyttävää ja hyvin valaistua. Myös Roihuvuoren vesitornilta on turvallinen ja selkeä kävely- ja pyöräily-yhteys Länsi-Herttoniemen puolelle. Aseman liityntäliikenne toimii sujuvasti ja kaikki bussipysäkit ovat katettuja.
Voisiko metroasemalta Herttoniemenrantaan tehdä kävelytunnelin. Itäväylän ylittävä risteys on todella aikaa vievä ja epämiellyttävä ylittää. Kaksissa liikennevaloissa joutuu seisomaan, koska harvoin molemmista valoista ehtii samalla yli. Paikka on tuulinen ja saasteinen seistä. Lisäksi mäki metriksen suuntaan on jyrkkä esim. pyörätuolin käyttäjille.
Pitäisi ehkä kattaa alue paremmin, mutta nyt täällä ei ole oikein mitään kiinnostavaa toimintaa: Ulkotori tai sisätori, kulkijoita ainakin on.
Taukotila ja Pyöräpaja ovat olleet mielestäni todella onnistuneita hankkeita sekä yrityksiä elävöittää metron seutua, toivon että jatkoa seuraa.