




Herttoniemen metroaseman ja Marimekon myymälän välisestä vyöhykkeestä on muodostunut elämyksellinen "designpolku". Kaikkina vuodenaikoina kukoistava monipuolinen ja uudenlainen toiminta inspiroi sekä matkailijoita että paikallisia tekemään, osallistumaan ja viipyilemään kaupunginosan alueella.
Marimekko-polun syntymisen kantavia voimia ovat paikalliset toimijat, joiden toimet, aktiivisuus ja ideointi ovat tärkeä osa vision toteutusta. Jotta ”designpolku” voi syntyä, tulee suunnittelijoita ja taiteilijoita kannustaa hyödyntämään Herttoniemen yritysalueen vyöhykkeellä sijaitsevia työtiloja ja myymälätilaa. Markkinointitoimien voimavarana ovat alueella jo nyt toimivat tahot. Varsinkin alkuvaiheessa paikalliset toimijat ja kaupunki voivat kehittää yhdessä reitin varrelle pop-up-tyyppistä toimintaa, esimerkiksi kontteja, jotka voivat palvella kokeiluhenkisinä myymälätiloina, kahviloina tai tapahtumapisteinä.
Helsingin kaupunki voi erityisesti luoda Marimekko-polulle edellytyksiä katutilan ja viheralueiden osalta parhaillaan päivitettävän aluesuunnitelman ja Herttoniemen metroaseman suunnittelu- ja toteutuskilpailun puitteissa. Visioprosessin yhteydessä käyty keskustelu Asentajanpuiston kehittämisestä huomioidaan lähtötietona puiston jatkokehityssuunnitelmissa ja keskustelua koko Marimekko-polun konseptista voidaan jatkaa aluesuunnitelman laatimisen ja metroaseman uudistamisen prosesseissa. Metroaseman design-ilmettä voidaan edistää soveltamalla prosenttiperiaatetta alueen tiivistämisrakentamisen yhteydessä.
Osaltaan yritysalueen eteläosan poikittaisyhteydet sujuvoituvat ja muuttuvat nykyistä viihtyisämmäksi jo ennen visioprosessia tehtyjen katu- ja puistosuunnitelmien myötä. Osa suunnitelmista on jo rakentumassa ja osa on vielä suunnitteilla tai odottaa toteutuksen alkua. Muun muassa Itäväylän ylittävä uusi silta on rakenteilla. Myös yritysalueelle ennen visiotyötä laaditut uudet maankäytön suunnitelmat tuovat alueelle uutta katumiljöötä ja uusia käyttäjiä.
Vision toteutuminen alkaa näkyä katukuvan vaiheittaisena muutoksena ja ympäristön houkuttelevuuden lisääntymisenä. Asukkaat voivat osallistua Asentajanpuiston uudistamiseen talkoiden tai muun käytännön toiminnan kautta. Toteutumista voidaan mitata seuraamalla turistien määrää tai teettämällä tyytyväisyyskyselyitä niin kaupungin kuin kaupunginosayhdistystenkin toimesta.
Herttoniemen metroaseman ja Marimekon myymälän välille on muodostunut vyöhykemäinen ja valovoimainen designklusteri, joka koostuu erityisesti paikallisten suunnittelijoiden ja taitelijoiden työ- ja myymälätiloista. Klusterin elinvoimaisuuden tukipilarina on yritysalueen kiinteistöihin kunnostetut ja vuokratasoltaan kohtuulliset tilat. Isommilla alan toimijoilla on alueella outletmyymälöitä. Kaikkiaan Marimekko-polun varrella sijaitseva toiminta on rakentunut vuorovaikutteisesti alueella jo aiemmin toimineiden luovien alojen toimijoiden kanssa yhteistyötä tehden muun muassa markkinoinnissa.
Vierailijalle designpolku on elämyksellinen kokemus. Heti Herttoniemen metroasemalta alkaen vyöhykkeellä on nähtävillä vaihtelevaa julkista taidetta. Metroasema tunnetaankin laajasti designasemana. Reitillä on lisäksi tietoa ja nähtävää liittyen alueen teolliseen menneisyyteen ja nykyisyyteen. Vierailijat pääsevät myös ajoittain nauttimaan tapahtumista ja performansseista.
Vyöhykkeen katukuvaa on kaikkiaan kohennettu erilaisin toimenpitein ja reittiä pidetään aktiivisin hoitotoimin siistissä kunnossa. Metroasemalta ja reitiltä kauttaaltaan löytyvät selkeät opasteet usealla kielellä, mikä helpottaa eri kohteiden saavutettavuutta.
Muuallakin reitin varrella voi törmätä asukaslähtöiseen toimintaan, mutta vyöhykkeen yhteisöllisyyden varsinainen keskus on uudistettu Asentajanpuisto. Siellä järjestetään asukkaiden toimesta erilaisia tapahtumia ja vietetään aikaa monenlaisten aktiviteettien parissa. Puiston vetovoiman takaavat muun muassa uusi esiintymislava, grillipiste, petanquekenttä, julkinen taide ja koirille omistettu kolkka. Asentajanpuistosta on kehittynyt tapahtumapaikka ja erityisesti lastauslaiturin ympäristössä on pop-up-toimintaa.
Reittiä metrolta Marimekon tehtaalle voisi jotenkin kehittää kiinnostavammaksi ‐ Maripolku! Nyt näkee säännöllisesti aasialaisia turisteja matkalla tehtaalta.
Asentajanpuiston lastauslaituri ‐ Esim. pop up ‐baari terasseineen kesäisin.
Harvoja lähialueen kauppoja näytän ulkomaalaisille ystävilleni, mutta tähän lähikauppaan vien heidät mielelläni.