Etusivu


Kalusto

Aikajana

Muuttuva Helsinki
Joukkoliikenne alkaa
Raitioliikenne
Raitiotieyhtiö
Hevosraitiotiet
Raitiotie sähköistetään
Raitiolinjat
Kalusto


Autoliikenne

Esikaupunkiliikenne
Liikenne sota-aikoina
Liikenteen ongelmia
Kevyt liikenne

1910-luvulla raitiotieyhtiö hankki paljon uutta raitiovaunukalustoa. Maailmansodan, Suomen itsenäisyyden alkuvaiheen, kansalaissodan sekä sitä seuranneet pula-ajan vuoksi raitioliikenne oli vaikeuksissa. Vuonna 1919 yhtiö omisti 88 vaunua, joista vain puolet oli käyttökunnossa. Myös raiteita oli kunnostettava ja uusia linjoja rakennettava.

Olojen vakiinnuttua 1920-luvulla hankittiin jälleen raitiovaunuja. Niitä tilattiin Ruotsista, Yhdysvalloista ja Saksasta. Suomessa alettiin valmistaa avoperävaunuja vuonna 1919. Vanhempaa kalustoa muutettiin perävaunuiksi tai työvaunuiksi. Vuonna 1930 liikenteessä oli jo 168 moottorivaunua ja 147 perävaunua. 1930-luku oli raitioliikenteen kulta-aikaa. Vuoteen 1939 mennessä raitiovaunumatkojen määrä oli jo 61 miljoonaa vuodessa.

Raitiotie- ja Omnibusosakeyhtiön uudet lumiaurat Töölön raitiovaunuhallin pihalla. Kuvaaja tuntematon 1913. HKM


 
 

Linkit

Kirjallisuus

Helsingin kaupunginmuseo 2004

Sivukartta Tekijät