|
|||||||
Muuttuva
Helsinki |
1910-luvulla raitiotieyhtiö hankki paljon uutta raitiovaunukalustoa. Maailmansodan, Suomen itsenäisyyden alkuvaiheen, kansalaissodan sekä sitä seuranneet pula-ajan vuoksi raitioliikenne oli vaikeuksissa. Vuonna 1919 yhtiö omisti 88 vaunua, joista vain puolet oli käyttökunnossa. Myös raiteita oli kunnostettava ja uusia linjoja rakennettava. Olojen vakiinnuttua 1920-luvulla hankittiin jälleen raitiovaunuja. Niitä tilattiin Ruotsista, Yhdysvalloista ja Saksasta. Suomessa alettiin valmistaa avoperävaunuja vuonna 1919. Vanhempaa kalustoa muutettiin perävaunuiksi tai työvaunuiksi. Vuonna 1930 liikenteessä oli jo 168 moottorivaunua ja 147 perävaunua. 1930-luku oli raitioliikenteen kulta-aikaa. Vuoteen 1939 mennessä raitiovaunumatkojen määrä oli jo 61 miljoonaa vuodessa.
|
||||||
Kirjallisuus |
|
Sivukartta | Tekijät |