Etusivu


Helsingin Raitiotie- ja Omnibusosakeyhtiö

Aikajana

Muuttuva Helsinki
Joukkoliikenne alkaa
Raitioliikenne
Raitiotieyhtiö
  Raitiotieläisten työolot
  Kuljettajat ja rahastajat
  Naiset raiteilla
Hevosraitiotiet
Raitiotie sähköistetään
Raitiolinjat
Kalusto


Autoliikenne

Esikaupunkiliikenne
Liikenne sota-aikoina
Liikenteen ongelmia
Kevyt liikenne

Helsingin Raitiotie- ja Omnibusosakeyhtiö halusi palvelukseensa luotettavaa työvoimaa. Yhtiön johto valvoi työntekijöidensä elämää monin tavoin. Henkilökunnan piti pukeutua siististi, käyttäytyä hyvin ja kohdella asiakkaita kohteliaasti ja hyväntahtoisesti. Tupakanpoltto virantoimituksessa oli kielletty. Humalassa esiintyminen työssä tai vapaa-aikana tai joutuminen poliisin kanssa tekemisiin johti erottamiseen. Pienistä rikkeistä työaikana joutui maksamaan sakkoa. Henkilökunnan ohjeet ja tiedotteet annettiin päiväkäskyinä.

Hevosraitiotien aikana yhtiön palveluksessa oli noin sata työntekijää. Naisia työskenteli alkuaikoina vain vaununsiivoojina a konttoriapulaisina. Raitioteiden sähköistäminen muutti ammattinimikkeitä. Kuskista tuli kuljettaja, tallimiehestä verstastyöläinen eli monttööri, valjaspoikien tilalle tulivat jarrumiehet. Samalla henkilökunnan määrä kasvoi.

Raitiotie- ja Omnibusosakeyhtiön henkilökunta ryhmäkuvassa. Kuva K. E. Ståhlberg 1891. HKM


 
 

Linkit

Kirjallisuus

Helsingin kaupunginmuseo 2004

Sivukartta Tekijät