Etusivu


Kuljettajat ja rahastajat

Aikajana

Muuttuva Helsinki
Joukkoliikenne alkaa
Raitioliikenne
Raitiotieyhtiö
  Raitiotieläisten työolot
  Kuljettajat ja rahastajat
  Naiset raiteilla
Hevosraitiotiet
Raitiotie sähköistetään
Raitiolinjat
Kalusto


Autoliikenne

Esikaupunkiliikenne
Liikenne sota-aikoina
Liikenteen ongelmia
Kevyt liikenne

Kuljettajien ja rahastajien tuli olla hyvämaineisia, luotettavia, raittiita ja tarkoitukseen sopivia, 18 vuotta täyttäneitä miehiä. Kuljettajilla piti olla tarvittava ajokyky. Rahastajan tehtävänä oli valvoa myös järjestystä vaunussa.

Kuljettajat ja rahastajat käyttivät maistraatin vahvistamaa virkapukua. Kuljettajan ja rahastajan täytyi pysyä omalla paikallaan vaunun etu- ja takasillalla myös vaunujen ollessa tyhjänä. Rahastajat olivat miehiä vuoteen 1917, jolloin ensimmäiset naisrahastajat aloittivat työnsä.

Rahastajien määrää alettiin vähentää vuonna 1964 yleistariffiliikenteeseen siirtymisen jälkeen. Ensimmäiset kuljettajarahastajat aloittivat Lauttasaaren bussilinjoilla vuonna 1966. Lippujen leimauksessa siirryttiin itsepalveluun alkaen vuodesta 1968. 1970-luvulta vuoteen 1987 mennessä rahastajat lopettivat työnsä myös raitioliikenteessä ja siirtyivät muihin tehtäviin.

Raitiovaunun kuljettaja ja kaksi rahastajaa. Kuvaaja tuntematon 1923. HKM


 
 

Linkit

Kirjallisuus

Helsingin kaupunginmuseo 2004

Sivukartta Tekijät