Etusivu


Raitiotieläisten työolot

Aikajana

Muuttuva Helsinki
Joukkoliikenne alkaa
Raitioliikenne
Raitiotieyhtiö
  Raitiotieläisten työolot
  Kuljettajat ja rahastajat
  Naiset raiteilla
Hevosraitiotiet
Raitiotie sähköistetään
Raitiolinjat
Kalusto


Autoliikenne

Esikaupunkiliikenne
Liikenne sota-aikoina
Liikenteen ongelmia
Kevyt liikenne

Työpäivän pituus oli aluksi 12-13 tuntia. Kahdeksan tunnin työaikalaki säädettiin vuonna 1917. Vuoden 1919 jälkeen työaika Helsingin raitioteillä oli yhdeksän tuntia jaettuna kahteen yhtä pitkään vuoroon. Yhdeksäs tunti katsottiin kuitenkin ylityöksi, josta maksettiin korvaus.

Raitiotieläisten oma yhdistys pyrki saamaan parannuksia työoloihin ja lomiin. Kun yhtiö alkoi harjoittaa linja-autoliikennettä, yhdistyksen toimintaan tulivat mukaan myös linja-autojen kuljettajat ja rahastajat.

Raitiotieyhtiön huoltomiehiä auran edessä Töölön varikolla. Taustalla ASEA:n vaunu. Kuvaaja tuntematon 1910-luku. HKM


 
 

Linkit

Kirjallisuus

Helsingin kaupunginmuseo 2004

Sivukartta Tekijät