Etusivu


Raitiolinjat

Aikajana

Muuttuva Helsinki
Joukkoliikenne alkaa
Raitioliikenne
Raitiotieyhtiö
Hevosraitiotiet
Raitiotie sähköistetään
Raitiolinjat
Kalusto


Autoliikenne

Esikaupunkiliikenne
Liikenne sota-aikoina
Liikenteen ongelmia
Kevyt liikenne

Raitiolinjoja alettiin rakentaa vuonna 1890. Rataverkon pituudeksi tuli 8,5 kilometriä ja raideväli oli yksi metri. Hevosraitiotien oli alusta asti tarkoitus olla välivaihe. Raiteet suunniteltiin heti sähköraitioliikenteeseen sopiviksi. Raiteisto oli aluksi yksisuuntainen ja siihen oli tehty 15 ohituspaikkaa.

Hevosraitiovaunujen linjoja oli aluksi kaksi: Töölö-Kauppatori-Kaivopuisto ja Sörnäinen-Kauppatori-Lapinlahti. Tallit sijaitsivat Töölössä Ruusulan alueella.

Raitioliikenteen sähköistäminen vuonna 1900 ja sen jälkeen rakennetut uudet linjat lisäsivät matkustajamääriä. Liikenteen kasvun vuoksi siirryttiin kaksiraiteiseen järjestelmään vuonna 1908.

Matkalippu 1911-12, jossa raitiovaunun reittikartta. HKM

 

Rataverkkoa laajennettiin varsinkin 1920-luvulla uusille asuinalueille. Liikenteen solmukohta oli pitkään Ylioppilastalon edustalla, jossa oli raitiovaunujen kääntöpaikka. Liikenteen kasvaessa aukio ruuhkautui ja vaunuliikennettä jaettiin eri tahoille. Vuonna 1930 Helsingissä liikennöi 14 raitiovaunulinjaa.

Katajanokan linjan raitiovaunu tulossa Kauppatorille. Kuvaaja tuntematon 1930-luku. HKM


 
 

Linkit

Kirjallisuus

Helsingin kaupunginmuseo 2004

Sivukartta Tekijät