|
Käyttötalouden
menot ja tulot 1997
Henkilöstö 31.12.1995-1997
Ylipormestarin
katsaus
Helsinki-konserni
Kaupunginvaltuusto 1997
Kaupunginhallitus 1997
Helsingin kehittämisen suunta
Kaupunginjohtajan toimiala
Sivistys- ja henkilöstötoimi
Sosiaali- ja terveystoimi
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
Tekninen toimi
Vuosikertomuksen tilinpäätösosa
Tietoja Helsingistä
|
|
Apulaiskaupunginjohtaja Timo Honkala
- sosiaalitoimi
- terveydenhuolto
- holhous- ja oikeusapuasiat
Virastot: |
Sosiaalivirasto |
Terveysvirasto |
Holhouslautakunnan toimisto |
Yleinen oikeusaputoimisto |
Laman vaikutukset näkyvät vieläkin sosiaalitoimessa
Sosiaalitoimen palvelujen käyttö ja toiminnan muutokset ovat kiinteässä
yhteydessä ympäröivään yhteiskuntaan. Sosiaalitoimi takaa omalta osaltaan
yhteiskunnan toimivuuden ja on sen olemassaolon perusehtoja. Helsinkiläisille
pystyttiin tarjoamaan sosiaalitoimen lakisääteiset peruspalvelut ja vähimmäistoimeentulo.
Työllisyystilanteen paraneminen lisäsi lasten päivähoitopalvelujen tarvetta,
hoidossa olevien lasten määrä kasvoi. Vaikka tavoitteena on, ettei päivähoitopalveluja
tarvitse jonottaa, niin erityisesti uusilla, lapsirikkailla alueilla oli
päivähoitopaikkajonoja. Hoitopaikkojen määrään nähden jono oli kuitenkin
kohtuullinen. Vaikka lama ohitettiinkin, niin sen seuraukset ja jälkivaikutukset
helsinkiläisten elämässä eivät hellittäneet. Kaikista pisimpään työttöminä
olleiden ja yli 50-vuotiaiden työttömyys ei vähentynyt. Palvelujen tarve
kasvoi mm. lastensuojelussa. Toimeentulotukea saavien asiakkaiden määrä
pieneni kuitenkin ensimmäistä kertaa 1990-luvulla. Suurkaupungille ominaiset
sosiaaliset ongelmat kärjistyvät Helsingissä. Niiden ratkaisemiseksi ei
ole pystytty kehittämään uusia toimintatapoja ja menetelmiä riittävän
nopeasti, ts. ns. urbaani sosiaalipolitiikka puuttuu vielä.
Myös sosiaalitoimessa kustannustaso-ongelma
Sosiaalitoimen palvelujärjestelmässä ovat kertomusvuonna korostuneet
toisaalta pyrkimys järjestää tukea ja palveluja lisääntyvää tarvetta vastaavasti
ja toisaalta lisääntynyt paine jarruttaa kustannusten nousevaa kehitystä.
Sosiaalitoimen kustannukset muuhun maahan verrattuna ovat Helsingissä
korkeat. Tavoitteena on saada yksikkökustannukset viiden suurimman kaupungin
tasolle. Keskeisimmäksi keinoksi alentaa kustannuksia näyttää muodostuvan
palvelurakenteen uudistaminen, jonka avulla on samalla saavutettavissa
myös parannusta toiminnan sisältöön ja laatuun. Palvelut ovat edelleen
laitospainotteisia ja välimuotoisia palveluja ollaan vasta järjestämässä.
Laitoshoidon supistaminen edellyttää kuitenkin riittäviä resursseja uusien
avohuoltopalvelujen järjestämiseen vastaavassa laajuudessa. Palvelujärjestelmää
kehitetään mm. lisäämällä alueellista joustavuutta ja palvelukapasiteetin
uudelleenkäyttöä olosuhteiden muuttuessa.
Mihin sosiaalitoimi varautuu
Työllisyystilanteen parantuminen vähentää ensimmäisenä toimeentulotuen
tarvetta ja ajanoloon myös työttömyydestä johtuvia sosiaalisia ongelmia.
Toisaalta osaa kaupunkilaisia uhkaava syrjäytymiskehitys voi jatkuessaan
kärjistää sosiaalisia ongelmia. Sosiaalitoimen on siksi pystyttävä kehittämään
uusia toimintamuotoja erityisesti todella pitkäaikaisesti tai käytännössä
pysyvästi työttömien auttamiseksi. Palvelurakenneuudistuksen ansiosta
entistä suurempi osa vanhuksista ja vammaisista voi asua turvallisesti
omassa kodissaan. Erityisesti vanhusten hoidossa uudistustyötä tehdään
yhteistyössä terveydenhuollon kanssa. Sosiaalitoimessa paneudutaan erityisesti
niihin tekijöihin, joista Helsingin korkea kustannustaso johtuu. Aloitettu
palvelurakenteen uudistaminen on eräs keskeisimmistä keinoista kustannussäästöjen
saavuttamiseksi. Myös resursseja on pystyttävä suuntaamaan uudelleen joustavasti,
koska muuten kustannusten alentamistavoite saattaa johtaa pitkiin jonoihin
joissakin palveluissa.
|
|
 |
|
Terveydenhuollon palvelurakenteiden uudistaminen aloitettiin
Keskeisenä päämääränä palvelukokonaisuuden uudistamisessa oli palvelurakenteen
tasapainottaminen vahvistamalla perusterveydenhuollon avohoidon osuutta
sekä supistamalla erikoissairaanhoidon ja laitoshoidon osuutta. Työnjaon
tarkistaminen toisaalta terveysviraston ja sosiaaliviraston sekä toisaalta
terveysviraston ja Helsingin yliopistollisen keskussairaalan välillä oli
osa tätä tasapainottamiskehitystä. Vuoden 1997 alussa tuli voimaan Helsingin
oman erikoissairaanhoidon ja Helsingin yliopistollisen keskussairaalan
välinen työnjakosopimus. Sopimuksen mukaisesti HYKS tuottaa läntisen suurpiirin
väestön tarvitsemat erikoissairaanhoidon palvelut. Muiden suurpiirien
väestön erikoissairaanhoidon palveluista vastaa kaupunki. HYKS:iin siirtyi
myös infektiotautien hoito ja lastentautien erikoissairaanhoito. Sosiaali-
ja terveysvirastojen yhteinen vanhuspalveluohjelma uudistettiin vuonna
1997. Palvelurakenteen tasapainottamistavoitteiden mukaisesti lisättiin
kotisairaanhoidon yöpartioiden määrää ja terveysasemien kotisairaanhoidon
henkilöstöä. Täten voitiin lisätä avopalveluja ja vanhusten sijoittuminen
pitkäaikaiseen laitoshoitoon vähentyi tavoitteiden mukaisesti. Osana vanhusten
sairaanhoidon uudistamista siirrettiin Riistavuoren ja Roihuvuoren sairaalat
sosiaaliviraston alaisuuteen. Tuotettujen palvelujen määrä kasvoi erityisesti
perusterveydenhuollon avohoidossa ja psykiatrisessa avohoidossa, mikä
on ollut palvelurakenteen kehittämistä koskevien tavoitteiden mukaista.
Terveydenhuollon laatutavoitteet toteutuivat suhteellisen hyvin. Mm. jonotusajat
ovat eräitä poikkeuksia lukuunottamatta selkeästi lyhyemmät kuin muualla
maassa.
Terveydenhuollon korkeahko kustannustaso edelleen ongelmana
Vaikka terveydenhuollon kustannukset asukasti kohti laskivatkin, niin
ne ovat edelleenkin muuta maata korkeammalla tasolla. Asukasta kohden
helsinkiläisten terveydenhuollon kustannukset olivat 6 357 markkaa. Talousarvioon
verrattuna käyttömenot ylittyivät 183,1 milj. markalla, josta terveysviraston
oman toiminnan osuus oli 58,4 milj. markkaa ja HYKS:n osuus oli 108,3
milj. markkaa. Menoylitykset osoittavat, ettei työnjakosopimus ja hoitoonohjaus
HYKS:n ja Helsingin välillä onnistunut vuonna 1997 suunnitellulla tavalla.
Käynnistynyt palvelurakenteiden muutosprosessi jatkuu ja tulevina vuosina
toiminta uudella rakenteella vakiintuu. Työnjaon selkiinnyttämisellä sekä
hoitoketjujen ja -prosessien sujuvuuden parantamisella aikaansaadaan myös
kustannussäästöjä. Palvelurakenteiden kehittämisellä pyritään myös turvaamaan
kasvavan ja toisaalta ikääntyvän väestön palvelut ja välttämään laitosvaltaistumista
panostamalla voimakkaasti inhimillisiin, kotona annettaviin palveluihin
sekä erilaisiin avohoidon ja puoliavointen hoitomuotomuotojen palveluihin.
|