Jsa viestit voivat unohtua. Suomessa 1800-luvun lopulla alkanutulkinen taide on tehnyt näkyväksi taloudellisen, poliittisen jasivistyksellisen vallan hierarkioita. Taiteen avulla kansaa onmyös kasvatettu suurmiesten velvoittavin esimerkein. Arvo-jen välittämiseen tarvitaan ymmärrettävää kuvakieltä. Se liit-tyy kuitenkin aina aikaansa ja yhteyteensä, joten ajan kulues- monumentaalitaiteen korkeasuhdanne seurasi taloudellista kehitystä, kan- sallisaatteen nousua sekä halua vahvistaa kansallista itsetuntoa ja yhteen- kuuluvuuden tunnetta. Kuvanveistäjä Robert Stigellin (1852–1907) Tähtitorninmäelle pystytet- ty Haaksirikkoiset on veistos, jonka poliittisia merkityksiä nykykatsojan voi olla vaikea havaita tuntematta sen historiaa. Haaksirikkoisia on pidetty Hel- singin ensimmäisenä modernina, esteettisin perustein hankittuna julkise- na veistoksena. Sen pystyttäminen kuului kaupunginhallituksen ja Suomen Taideyhdistyksen puheenjohtajan, senaattori Leo Mechelinin kunnianhi- moiseen pääkaupungin kuvataideohjelmaan. Liberaali fennofi ili ja perustus- laillisen vastarintaliikkeen keskeinen ideologi ymmärsi taidepolitiikan mer- Haaksirikkoisten paljastustilaisuus pidettiin 18.11.1898. Runsas joukko kaupunkilaisia kerääntyi kuulemaan senaattori Mechelinin paljastuspuhetta. Kuva: Helsingin kaupunginmuseo.
Tähtitorninmäki
To see the actual publication please follow the link above