Kandidater och tidsplan

I kommunalvalet den 13 april 2025 väljer helsingforsarna 85 fullmäktigeledamöter till Helsingfors stadsfullmäktige. På den här sidan finner du information om hur kandidatansökningar och anmälningar lämnas in till centralvalnämnden i Helsingfors.

Kandidater får ställas upp vid kommunalval av partier som införts i partiregister och valmansföreningar. 
En valmansförening kan ställa upp en kandidat. För att bilda en valmansförening krävs minst 10 röstberättigade i kommunen i fråga. Valmansföreningar kan också bilda en gemensam lista.

Partier och valmansföreningar ska ge in sina kandidatansökningar till centralvalnämndens kansli i Helsingfors stad, Kajsaniemigatan 3 B 15–16, 3. vån. 

Helsingfors stads centralvalnämndens sekreterare Timo Lindén och Veera Reuna tar emot ansökningar den 26 februari 2025 klockan 12.00–14.00 och den 27 och 28 februari 2025 klockan 13.00–15.00 samt den 3 mars 2025 klockan 9.00–15.00 och den 4 mars 2025 klockan 9.00–16.00. Handlingar kan ges in också tidigare genom att kontakta numret 09 310 13344 och komma överens om en tidpunkt.

Partiernas och valmansföreningarnas kandidatansökningar och anmälningar om bildande av valförbund och gemensamma listor skall ges in senast tisdagen den 4 mars 2025 före klockan 16.00. Enligt 152 § i vallagen kan kandidatansökningar som inkommit efter utgången av tidsfristen inte tas emot.

Sådana handlingar som avses i 38 § i vallagen tas dessutom emot den 12 mars 2025 klockan 12.00–16.00 och sådana anmälningar som avses i 40 § i vallagen den 13 mars 2025 klockan 9.00–12.00.

Eventuella frågor kan riktas till centralvalnämndens kansli, tfn 09 310 13344.

Mer information om valbarhet och kandidatuppställning i kommunalval(Länk leder till extern tjänst)