Finlandsmodellen för hobbyverksamhet i Helsingfors

Finlandsmodellen för hobbyverksamhet i Helsingfors erbjuder avgiftsfria hobbyer som baserar sig på barnens och de ungas önskemål i samband med skoldagen. Den högklassiga och mångsidiga hobbyverksamheten ordnas i skolornas lokaler och deras näromgivning. Vi uppmuntrar föreningar, sammanslutningar, företag och övriga hobbyproducenter att anmäla sig som hobbyarrangör i Helsingfors.

Finlandsmodellen för hobbyverksamhet är en nationell verksamhetsmodell som finansieras av undervisnings- och kulturministeriet och staden. Syftet med modellen är att öka barnens och de ungas välbefinnande och delaktighet genom hobbyverksamhet. Finlandsmodellen för hobbyverksamhet är en permanent verksamhetsmodell som har antecknats i ungdomslagen i januari 2023. Läs mer om den nationella modellen på undervisnings- och kulturministeriets webbplats.(Länk leder till extern tjänst)

I Helsingfors erbjuder vi avgiftsfria hobbyer för skolelever i årskurserna 3–9 på finska, svenska och engelska. Hobbygrupperna samlas i skolornas lokaler eller skolornas näromgivning efter skoldagen före kl. 17. Hobbyverksamheten för läsåret 2024–2025 startade den 2 september 2024 och pågår hela läsåret. Hobbyverksamheten fortsätter efter jullovet från och med den 13 januari 2025.

Vi genomför Finlandsmodellen för hobbyverksamhet enligt principen för tre korgar. Skolorna i Helsingfors erbjuder kultur- och idrottshobbyer samt digitala eller övriga hobbyer. Eleverna kan välja en hobby som de tycker om från utbudet på över 30 hobbyer. I utbudet ingår bland annat parkour, fotboll, basketboll, gymträning, simning, klättring, cirkus, dans, cheerleading, teater, bildkonst, film, animation, matlagning, programmering, speldesign och djurhobby. 

Läs mer om det mångsidiga hobbyutbudet på skolornas webbplats

Gå till Hobbyer-webbplatsen(Länk leder till extern tjänst)

Den avgiftsfria verksamheten efter skoldagen för hobbyer också närmare de barn och unga som har färre möjligheter att prova olika hobbyer. Med Finlandsmodellen för hobbyverksamhet kan vi skapa förutsättningar för långvariga hobbyer. 

Barnens och de ungas hobbyönskemål blir hörda  

Hobbyutbudet utgår från barnens och de ungas önskemål. Hobbyönskemålen samlas in med stadens egna hobbyenkäter och den nationella elevenkäten. 

Du kan ta del av resultaten från elevenkäterna på finska på UKM:s webbplats. (Länk leder till extern tjänst) 

Lapsia ja nuoria koripalloharrastuksessa loppuhuutoa tekemässä.
Basketboll inom ramen för Finlandsmodellen för hobbyverksamhet i lågstadieskolan Pihkapuiston ala-asteen koulu. Bild: Maija Astikainen

Att bli hobbyarrangör

Helsingfors stad önskar föreningar, sammanslutningar, företag och andra hobbyaktörer välkomna att ordna hobbyverksamhet i enlighet med barnens och de ungas önskemål. Så kommer du med:  

  1. Anmäl dig till DPS-registret

    Ange ditt intresse att vara tjänsteproducent för Finlandsmodellen för hobbyverksamhet i Helsingfors. En ny upphandlingsannons 2024–2029 har publicerats i tjänsten Hilma. Anmälan till det nya DPS-registret  (ett dynamiskt upphandlingssystem) gäller även nuvarande serviceproducenter inom Finlandsmodellen för hobbyverksamhet. Öppna upphandlingsannonsen i tjänsten Hilma (Länk leder till extern tjänst).

    Portalen har tre hobbykorgar: kultur, idrott och digital eller övrig. Anmäl dig till den korg eller de korgar vars hobbyinnehåll som du kan ordna.

    Upphandlingsprocessen går på finska. Detta skede förbinder dig inte till att ordna verksamheten.

  2. Lämplighet som tjänsteproducent och kriterier för verksamheten

    Vid anmälningsskedet kontrollerar vi kandidaternas lämplighet. Tjänsteproducenten ska vara en juridisk aktör som kan ingå ett upphandlingsavtal med staden. Tjänsteproducenten ska ha ett FO-nummer för fakturering. 

    Tjänsteproducenten ska uppfylla följande krav som ställts på verksamheten: 

    1. Deltagande

    Hobbyerna baserar sig på barns och ungas delaktighet. De skolspecifika hobbyönskemålen utreds via Utbildnings- och kulturministeriets elevenkät eller Helsingfors hobbyenkät eller annan regional informationsinsamling. Hobbyutövarna ska ha möjlighet att delta i verksamhetsplaneringen, idégivningen och genomförandet av verksamheten. Respons om hobbyverksamheten samlas in från deltagarna två gånger om året. Respons från aktörerna och handledarna samlas in läsårsvis.

    2. Hög kvalitet

    Verksamheten är planerad och genomförandet organiserat. En terminsplan ska utarbetas för hobbyverksamheten. Vid genomförandet av hobbyverksamheten beaktas gruppmedlemmarnas kompetens, intressen och idéer. Handledarna är myndiga yrkespersoner inom hobbyinnehållet samt hobbyverksamheten för barn och unga. Yrkesskickligheten har skaffats antingen via utbildning eller erfarenhet. I hobbyerna beaktas att barnens rättigheter tillgodoses.

    3. Jämlikhet och tillgänglighet

    Hobbyerna är avgiftsfria för deltagarna och sker efter skoldagen i skolans lokaler eller någon annan lokal som beställaren reserverat, i regel före klockan 17. Målgruppen är elever i årskurs 3–9. Vid genomförandet av hobbyverksamheten ska åldersgrupperna och hobbyutövarnas särskilda behov tas i beaktande. Aktören ska beakta tillgången till hobbyverksamheten och se till att det till exempel är jämlikt tillträde till hobbylokalen. Vid behov kan man ta med sig en assistent, guide eller tolk till hobbyn.

    4. Säkerhet

    Hobbyverksamheten har en atmosfär som respekterar och uppmuntrar andra, och alla former av diskriminering måste aktivt åtgärdas. Inom hobbyverksamheten tar man hand om grupperingen och stärker kompiskunskapen och kommunikationsfärdigheterna samt säkerställer att ingen blir ensam i gruppen. Mobbning förebyggs genom att man stöder barns och ungas etablering i gruppen samt ingriper i alla tviste- eller mobbningssituationer och utreder dem. Aktören ska bekanta sig med skolans säkerhetsplan före hobbysäsongen.

    5. Aktörens högklassighet

    Hobbyerna genomförs i enlighet med avtalet. Beställaren skickar aktörsguiden till hobbyutövaren som stöd för introduktionen av handledaren hos hobbyaktörerna. Aktören ska se till att de egna handledarna inskolas. Aktören har hand om beställarens skyldigheter enligt avtalet. 

  3. Svara på anbudsförfrågningar

    Vi väljer hobbyer till skolorna i enlighet med barnens och de ungas önskemål och skickar anbudsförfrågningar per e-post till de aktörer som godkänts i DPS-registret för att ordna hobbyerna. Anbudsförfrågningarna för läsåret 2025–2026 skickas under våren 2025 till aktörer som har godkänts i det nya DPS-registret innan anbudsförfarandet inleds.

  4. Ordna en hobby

    Vi ingår ett avtal med de utvalda aktörerna om ordnande av hobbyverksamheten för hela läsåret. Hobbyarrangören ansvarar för att ordna hobbyn i enlighet med avtalet.

Kontaktuppgifter

I Helsingfors koordineras verksamheten för Finlandsmodellen för hobbyverksamhet av kultur- och fritidssektorn i samarbete med sektorn för fostran och utbildning. Du kan fråga om mer information om hur Finlandsmodellen för hobbyverksamhet genomförs i Helsingfors.