De tillfälliga trafikarrangemangen under renoveringen av Mannerheimvägen förändras i korsningen mellan Mannerheimvägen, Grejusgatan och Stenbäcksgatan i Bortre Tölö onsdagen den 20 november. Arbetet påverkar särskilt körfälten i riktning mot centrum, och genomfarten via Stenbäcksgatan försvinner.
Två körfält slås ihop
Bilister som kör rakt fram längs Mannerheimvägen mot centrum och de som svänger till vänster på Grejusgatan har hittills haft tillgång till två körfält. Efter förändringen slås körfälten ihop, så framöver ska man använda samma körfält för att svänga in på Grejusgatan och för att köra rakt mot centrum längs Mannerheimvägen.
Förändringen i körfälten görs eftersom det behövs utrymme för att lägga vatten- och avloppsledningar i korsningen. Förändringarna berör inte körfälten eller trottoarerna i riktning norrut.
Det kan bli köer i trafiken – välj gärna alternativa rutter
Trafikarrangemangen sträcker sig nu längre mot Tölö tull. Förändringarna kan öka köbildningen i körfälten i riktning mot centrum på Mannerheimvägen mellan Tölö tull och Grejusgatan.
Tidvis kan köbildningen sträcka sig ännu längre i riktning mot Dal och Mejlans på Mannerheimvägen och Stockholmsgatan. Välj gärna alternativa rutter om det är möjligt.
Man kan köra genom byggarbetsplatsen på Mannerheimvägen under hela renoveringen. Motorfordon har under renoveringen tillgång till ett körfält i vardera riktningen, men det kan bildas köer.
Genomfarten via Stenbäcksgatan stängs
Genomfarten från Stenbäcksgatan till Mannerheimvägen och Grejusgatan och tvärtom stängs på grund av byggandet av vatten- och avloppsledningar. Fordonstrafiken hänvisas till en omväg via Messeniusgatan och Nordenskiöldsgatan.
Arbetsområdet ligger mitt i korsningen, så genomfart är inte möjlig under arbetet. Man kan fortfarande köra till fastigheternas innergårdar, parkeringshallar och trappor som normalt från Topeliusgatan.
Renoveringen framskrider enligt tidtabellen
Renoveringen av Mannerheimvägen framskrider enligt tidtabellen och torde slutföras under 2025. Renoveringens första skede blev klart hösten 2024, samtidigt som det andra skedet drog igång. Över hälften av vatten- och avloppsledningarna samt spårvagnsskenorna som hör till det andra skedet är redan på plats. Arbetet fortsätter under vintern.