Baserat på en konkurrensutsättning valdes två inhemska företag till operatörer för utomhusreklamen i Helsingfors stad. I fortsättningen ansvarar Outshine Oy för gatureklamtavlor och reklampelare inom centrumområdet.
Keskisuomalainen Oyj ansvarar för storskärmsreklam och gatureklamtavlor i områden utanför centrum. Aktörerna ansvarar också för försäljningen av reklamplatser. I de nya reklamanordningarna kan även rörliga bilder användas.
Operatören för reklamplatser på kollektivtrafikens hållplatser och på stadscyklarna byts inte i samband med det här.
Avtalen gör det möjligt att i större utsträckning än tidigare även placera ut reklamanordningar i förortsområden. Vid utplaceringen av reklamanordningarna beaktas trafiksäkerheten och värdena för stadsbilden. Riktlinjer för dessa finns i principerna utomhusreklam på stadens allmänna områden (på finska).
Reklamanordningar kan användas som stöd för trafikövervakning
Helsingfors stad får hyresinkomster från operatörerna för reklamanordningarna för de platser där reklamanordningarna placeras och för försäljningen av reklamplatser. I och med de nya avtalen och de ökade reklamanordningarna kommer staden under avtalsperioden att få betydligt högre inkomster än tidigare.
Staden får även gratis utnyttja minst 10 procent av den totala visningstiden i form av utomhusreklam för sina egna behov. Med hjälp av de nya reklamanordningarna görs också anonym övervakning av antalet personer som rör sig på platsen, vilket kan användas som stöd för av stadsplaneringen.
Byggande och ombyggnation i anslutning till de nya reklamanordningarna inleds på sommaren.