De nya anordningarna för utomhusreklam Helsingfors tas i bruk från och med august

Den nya avtalsperioden för utomhusreklam på allmänna områden börjar den 1 august 2024. Anordningar för utomhusreklam, som till exempel gatureklamtavlor och storskärmar, kommer i fortsättningen även finnas utanför stadskärnan. De nya avtalen gällande reklam innebär en betydande ökning av stadens reklamintäkter. Införandet av de nya avtalen försenades på grund av ett överklagande till marknadsdomstolen. De nya avtalen gäller under perioden 1.8.2024–31.3.2035.
Katukuvassa näkyvät mainoslaitteet, kuten mainostaulut, vaihtuvat uusien ulkomainostussopimusten myötä
De reklamanordningar som syns i gatubilden, som till exempel reklamtavlor, byts ut i och med de nya avtalen gällande utomhusreklam.

Baserat på en konkurrensutsättning valdes två inhemska företag till operatörer för utomhusreklamen i Helsingfors stad. I fortsättningen ansvarar Outshine Oy för gatureklamtavlor och reklampelare inom centrumområdet.

Keskisuomalainen Oyj ansvarar för storskärmsreklam och gatureklamtavlor i områden utanför centrum. Aktörerna ansvarar också för försäljningen av reklamplatser. I de nya reklamanordningarna kan även rörliga bilder användas.

Operatören för reklamplatser på kollektivtrafikens hållplatser och på stadscyklarna byts inte i samband med det här.

Avtalen gör det möjligt att i större utsträckning än tidigare även placera ut reklamanordningar i förortsområden. Vid utplaceringen av reklamanordningarna beaktas trafiksäkerheten och värdena för stadsbilden. Riktlinjer för dessa finns i principerna utomhusreklam på stadens allmänna områden (på finska).

Reklamanordningar kan användas som stöd för trafikövervakning

Helsingfors stad får hyresinkomster från operatörerna för reklamanordningarna för de platser där reklamanordningarna placeras och för försäljningen av reklamplatser. I och med de nya avtalen och de ökade reklamanordningarna kommer staden under avtalsperioden att få betydligt högre inkomster än tidigare.

Staden får även gratis utnyttja minst 10 procent av den totala visningstiden i form av utomhusreklam för sina egna behov. Med hjälp av de nya reklamanordningarna görs också anonym övervakning av antalet personer som rör sig på platsen, vilket kan användas som stöd för av stadsplaneringen.

Byggande och ombyggnation i anslutning till de nya reklamanordningarna inleds på sommaren.