Helsingin uudet ulkomainoslaitteet tulevat käyttöön elokuusta lähtien

Yleisten alueiden ulkomainonnan uusi sopimuskausi alkaa 1.8.2024. Ulkomainoslaitteita, kuten katumainostauluja ja suurnäyttöjä, tulee jatkossa myös kantakaupungin ulkopuolelle. Uudet mainostussopimukset nostavat merkittävästi kaupungin saamia mainostuloja. Uusien sopimusten käyttöönotto myöhästyi markkinaoikeuteen tehdyn valituksen takia. Uudet sopimukset ovat voimassa 1.8.2024 - 31.3.2035.
Katukuvassa näkyvät mainoslaitteet, kuten mainostaulut, vaihtuvat uusien ulkomainostussopimusten myötä
Katukuvassa näkyvät mainoslaitteet, kuten mainostaulut, vaihtuvat uusien ulkomainostussopimusten myötä.

Helsingin kaupungin ulkomainonnan operaattoreiksi valittiin kilpailutuksen perusteella kaksi kotimaista yritystä. Keskusta-alueella katumainostauluista ja mainospilareista vastaa jatkossa Outshine Oy.

Keskustan ulkopuolisilla alueilla suurnäyttömainonnasta ja katumainostauluista vastaa puolestaan Keskisuomalainen Oyj. Toimijat vastaavat myös mainostilan myynnistä. Uusissa mainoslaitteissa voidaan käyttää myös liikkuvaa kuvaa.

Julkisen liikenteen pysäkkien ja kaupunkipyörien mainospaikkojen operaattori ei vaihdu tässä yhteydessä.

Sopimukset mahdollistavat mainoslaitteiden sijoittamisen aiempaa laajemmin myös esikaupunkialueille. Mainoslaitteiden sijoittelussa otetaan huomioon liikenneturvallisuus ja kaupunkikuvalliset arvot, joista on linjattu kaupungin yleisten alueiden ulkomainonnan periaatteissa.

Mainoslaitteita voidaan käyttää liikenneseurannan apuna

Helsingin kaupunki saa mainoslaitteiden operaattoreilta vuokratuloja mainoslaitteiden sijoituspaikoista ja mainospaikkojen myynnistä. Uusien sopimusten ja mainoslaitteiden lisäämisen myötä kaupunki saa sopimuskaudella merkittävästi enemmän tuloja aiempaan verrattuna.

Kaupunki saa myös omiin tarpeisiinsa veloituksetta ulkomainosaikaa vähintään 10 prosenttia kokonaisnäyttöajasta. Uusien mainoslaitteiden avulla tehdään myös anonyymiä kulkijamääräseurantaa, jota voidaan hyödyntää osana kaupunkisuunnittelua.

Uusiin mainoslaitteisiin liittyvät rakennus- ja muutostyöt alkavat kesällä.