Björkholmen

Koivusaari havainnekuva
Bild: Arkkitehtuuritoimisto Sopanen-Svärd Oy
Längs med Västmetron, på Björkholmen planeras en ny stadsdel som ska kombinera en havsnära miljö, skärgårdslandskap och direkt förbindelse till Västerleden. På Björkholmen finns allting på promenadavstånd.

På den här sidan

Björkholmen, en översikt

Björkholmen planeras som en stadsdel med cirka 5 000 invånare och 4 000 arbetsplatser. Utrymme för byggandet fås genom landutfyllnad.

Från Björkholmens alla bostäder är det högst 600 meter till metrostationen. Metron tar dig på några minuter till Helsingfors centrum, Hagalund, Otnäs campus eller till exempel till Kägeluddens arbetsplatsområde. 

På Björkholmen finns två båthamnar som lämpar sig för båtklubbar.

Björkholmen erbjuder ett urbant boendealternativ för dem som uppskattar en god tillgänglighet till tjänster, effektiv kollektivtrafik och de möjligheter till ett mångsidigt stadsliv som närheten till centrum erbjuder.
 

För Björkholmen har utarbetats en detaljplan som godkändes av stadsfullmäktige 2021 och som vann laga kraft 2023. Planen för Björkholmen bygger på det förslag som tagits fram av arkitekturbyrån Sopanen-Svärd Oy: s och som vann en tävling för den allmänna planeringen av området.

I detaljplanen för Björkholmen är höjden på kvarteren ganska låg, i fråga om bostadskvarteren 4–7 våningar. Kvarteren avgränsar skärgårdslandskapet med böljande och slingrande fasader så att gränsen blir tydlig mellan bebyggda och obebyggda områden. I de inre delarna bildas skyddade gårds- och gatuutrymmen med intima dimensioner och utrymmeskänsla. 

Förvaltningsdomstolen har sommaren 2024 förkastat och återremitterat Björkholmens vatten- och miljötillstånd till ny behandling. Staden fortsätter planeringen, utvecklingen och beredningen av byggandet på Björkholmen.
 

Björkholmen blir ett urbant bostadsområde där det också finns plats för friluftsliv och rekreation.

I södra spetsen byggs Alholmsparken, där det kommer att finns plats att vistas, spelplaner, en lekpark samt strandängen som bevaras i naturligt tillstånd. Från öns södra spets kan man beundra utsikten till yttre skärgården.

I norr har man på den östra stranden planerat Hemhamnens park och Björkholmens bukt med sin strandpark som omsluter ett litet vattenområde. Längs med strandrutterna som går runt Björkholmen kan man fortsätta direkt mot Helsingfors centrum eller Esbo.

Koivusaari Lauttasaaresta päin
Björkholmen från Drumsö Bild: Nina Talmen

Planläggning och planering

I detaljplanerna fastställs markanvändningen i området, var vi exempelvis bygger bostäder, kontor och parker eller var gatorna och andra leder kommer att gå.

Björkholmens planer på kartan - Öppna kartan i större format(Länk leder till extern tjänst)

Trafikförbindelser

Björkholmen byggs så att det är högst 600 meter från varje bostad och kontor till metrostationen. Att gå och cykla är görs så enkelt och bekvämt som möjligt. Västerleden får en ny planavfart till Björkholmen och den nya gatan Koppasviksgatan förbinder Björkholmen med Drumsö.

Cykeltrafikens huvudled, det vill säga Västbanan, går norr om Västerleden. På de regionala samlingsgatorna, Kopparviksatan och en del av Björkholmens parkgata, går cykeltrafiken i cykelfiler.
 

Koivusaaren metroasema
Björkholmens metrostation Bild: Riku Pihlanto

Service

Förutom hem och arbetsplatser kommer man på den urbana ön att bygga daghem och skolbyggnader, rekreationsområden och en småbåtshamn. De båthamnar som för tillfället finns på Björkholmen fortsätter sin verksamhet på ön. På Björkholmens södra strand har man också planerat en flytande simanläggning.
 

Björkholmens service på servicekartan - Öppna kartan i större format(Länk leder till extern tjänst)

Kontaktuppgifter

Namn
Leena Pasonen

Titel
Projektledare
Beskrivning
Samordning av byggande och planering

Namn
Mikko Reinikainen

Titel
Teamchef, Arkitekt
Beskrivning
Stadsmiljösektorn, planläggning

Namn
Miika Vuoristo

Titel
Arkitekt
Beskrivning
Stadsmiljösektorn, planläggning