Berghälls sommargator

I Berghäll bereds sommargator för 2025 och 2026.
Ihmisiä Kallion kesäkaduilla.
Bild: Valtteri Karttunen

Kort om projektet

Helsingfors stad bereder sommargator i Berghäll. Syftet med sommargatorna är att göra tillfälliga förbättringar i gångmiljön och trivseln i området under sommarsäsongerna 2025 och 2026. Enligt en preliminär plan är sommargatorna öppna från maj till slutet av september 2025 och 2026.

Åtgärderna gäller i synnerhet omgivningen av Flemingsgatan, Porthansgatan och Vasagatan. Dessutom genomförs enskilda objekt i hela grannskapets område.

På gatorna planeras element som möjliggör vistelse, restaurangers terrassverksamhet samt kultur- och konstverksamhet.

Aluerajaus kartalla.
Karta över planeringsområdet.

Projektets framskridande

  • Sommaren 2024

    • Planering av sommargatorna i Berghäll inleds
    • Uppföljning i planeringsområdet före åtgärderna
  • Hösten 2024

    • Gemensam utveckling och interaktionsmöten för företagen, föreningarna och invånarna i området i augusti och september
    • Planerarnas popup-kontor på Berghälls bibliotek i september
    • Onlineförfrågan i oktober-november
    • Behandling i stadsmiljönämnden i november
  • Vintern och våren 2024–2025

    • Konceptet och planerna färdigställs
    • Sommargatorna byggs
  • Sommaren 2025–

    • Försök med sommargator 2025
    • Uppföljning av försöket
    • Försök med sommargator 2026

Växelverkan under projektet

Planering gjordes redan i inledningsskedet tillsammans med invånarna, företagen och föreningarna i området. Växelverkan skedde aktivt också under hela planeringen. Genom att utveckla området tillsammans säkerställer man att de som bor och verkar i Berghälls område får sina önskemål och behov hörda och att de upplever att sommargatorna är deras. 

Grundläggande information om Berghälls sommargator

Vad handlar projektet om, vad kommer att förändras? 

Syftet med Berghälls sommargator är förbättra gatornas trivsamhet och därigenom uppmuntra människor att promenera och tillbringa tid i de offentliga rummen. Alla gator ska inte omvandlas till gågator eller skvärer. Vid planeringen av sommargatorna har potentialen att utveckla varje gata till en fotgängarmiljö beaktats. Utifrån detta har lösningar planerats för gatorna med en lämplig balans mellan att förbättra trivseln i stadsrummet och att tillgodose andra behov. 

Sommargatorna används för att utreda lämpligheten för permanenta åtgärder i fotgängarmiljön för varje enskild plats. Sommargatuobjekten utvärderas, lärdomar samlas in, och de mest fungerande lösningarna genomförs som permanenta förbättringar av stadsmiljön genom politiska beslut.  

Huvudmålen för sommargatorna i Berghäll är Vasagatan, Flemingsgatan och Porthansgatan i stadsdelarna Berghäll och Alphyddan. Dessutom kommer mindre platser för stadsliv att skapas runt om i grannskapet, till exempel på Torkelsplatsen och framför Berghälls kyrka. 

Varför planeras sommargator i Berghäll? 

Under de senaste åren har Helsingforsborna aktivt önskat förbättringar i Berghällområdet när det gäller gatornas trivsamhet samt vistelse, promenad och cykling på gatorna. Invånarnas utvecklingsförslag har varit framgångsrika i VårStad-omröstningarna för deltagande budgetering. Förutom mindre punktvisa förbättringar har det föreslagits att antalet promenadvänliga gator i Berghäll ökas genom förslaget “Luuppi”.   

Berghäll lämpar sig utmärkt som ett sommargatuobjekt, eftersom där finns gott om företag som kan breda ut sig i gaturummet. Tack vare de mångsidiga funktionerna är området livligt under olika tider på dygnet. Stadsbornas verksamhet i området är också aktiv. Redan i dag livas området upp av loppmarknader, blomplanteringstalkon och gatufester som anordnas av lokala invånare och föreningar.  

Hagnäs och Sörnäs metrostationer ligger i området. Stationsområdena är fokusområden för utveckling av gående både i generalplanen och i programmet för att främja gående, eftersom det är där människor går mest men ändå upplever miljöerna som otrevliga. Förbättringen av trivsamheten på Vasagatan är nära kopplad till utvecklingen av Sörnäs stationsområde, medan Porthansgatan är nära kopplad till utvecklingen av Hagnäs stationsområde. 

Sommaren 2024 genomfördes gatuintervjuer i Berghäll om gatornas nuvarande tillstånd och genomförandet av sommargator. 74 procent av de cirka 100 personer som slumpmässigt valdes ut för intervjuer på gatorna i Berghäll önskade förbättringar av promenadvänligheten, såsom sommargator i Berghäll. 

Varför valdes just dessa gator till sommargator? 

Utöver deltagande budgetering har Helsingforsborna under 2022 kunnat påverka valet av framtida sommargatuobjekt genom en kartenkät som besvarades av nästan 1 000 invånare. På frågan om framtida sommargatuobjekt placerades Fleminggatan och Vasagatan på andra och tredje plats efter Norra Esplanaden, där ett tvåårigt gatuförsök genomfördes efter enkäten. Berghällområdet, närmare bestämt Vasagatan, Fleminggatan och Porthansgatan, är redan ett populärt område för promenader och vistelse, där trivsamheten kan förbättras ytterligare genom att bredda gågatorna och minska utsläpp, buller och andra trafikstörningar. Det finns också rikligt med fysiska butiker i området, och livskraften för dessa stöds av ett ökat flöde av fotgängare.  

När genomförs sommargatan och hur länge pågår den? 

Sommargatorna genomförs huvudsakligen under sommarsäsongen 2025 och 2026. Bygget av sommargatorna inleds på våren, preliminärt i maj, och gatorna monteras ned till vintern, preliminärt i oktober. Möjligheten till småskaliga vintergator utreds för vintern 2025–2026.  

Hur kommer förändringarna att synas i Berghällområdet? 

Det finns något för alla att göra på sommargatorna. För barn finns utrustning som uppmuntrar till lek och säkra rum; för unga aktiviteter, evenemang och vistelseplatser; för vuxna viloplatser, platser för distansarbete och utomhusspel. För mer information om förändringar i trafiken, se avsnittet Rörlighet på denna sida. 

Hur kommer förändringarna att synas på Vasagatan? 

På Vasagatan pågår försök med en gågata och en gårdsgata. Servicekörning och körning till tomterna är möjlig på gågatudelen. Enligt vägtrafiklagen är det förbjudet att parkera motordrivna fordon på gågator. På gågatu- och gårdsgatudelarna livas gaturummet upp med färgglada planteringar och möbler. Funktioner för alla åldrar planeras på Vasagatans sommargator. Möbler som uppmuntrar till lek och bland annat gungor kommer att placeras på gatan. På Vasagatan finns ett stort antal terrasser, där det blir ännu mer trivsamt att vistas, då gatumiljön blir grönare och ljudmiljön för trafikens del blir behagligare. Utifrån lärdomarna från sommargatorna kommer man att överväga permanenta förbättringar av gatorna som ska genomföras efter sommargatorna. 

Hur kommer förändringarna att synas på Fleminggatan? 

Fleminggatan deltar i sommargatorna på den andel som ligger mellan Helsingegatan och Femte linjen. På Fleminggatan syns sommargatorna särskilt på de två skvärerna, Franzénsplatsen och Björnparkens plats. På Flemingsgatan kommer parkeringsplatserna längs gatan och körbanorna att förses med planteringar och möbler som göra gatan trivsammare. Funktioner för alla åldrar planeras på Vasagatans sommargator. 

Sommargatornas funktionella kärna ligger på platsen mellan Björnparken och Matti Helenius park. På sommargatorna fokuseras evenemang som arrangeras av invånarna på evenemangsscenen i Björnparken, för vilken gemensamma bokningsvillkor och användningsregler kommer att fastställas. På scenen kan man exempelvis dansa, anordna små fester eller till och med ordna en yogalektion. Det buller som uppkommer från användningen av scenen kommer att begränsas både tidsmässigt och genom att förutsätta att användarna utnyttjar batteridriven ljudutrustning med låg volym. 

Hur kommer förändringarna att synas på Porthansgatan? 

På Porthansgatan kommer sommargatorna att breddas till parkeringsplatserna längs gatan, dit planteringar och möbler kommer att hämtas för att göra gatan trivsammare. Körbanan kommer att förbli oförändrad för att upprätthålla spårvägstrafiken och övrig trafik på körbanan. 

Hur mycket kostar sommargatorna? 

I stadsmiljönämndens budgetförslag har 1 500 000 euro avsatts för sommargatorna för åren 2025 och 2026, inklusive planering och genomförande av de tillfälliga arrangemangen och uppföljningen av sommargatornas effekter. 

I möjligaste mån genomförs sommargatorna med möbler och utrustning som köpts in för försöken under sommaren 2023 och 2024. 

Varför är inte alla sommargator gågator? 

Till exempel är de årligen genomförda sommargatorna (sommargågator) i Stockholm huvudsakligen gågator. I Helsingfors har utvecklingen av sommargatorna inletts mer återhållsamt från och med 2021 i form av gårdsgator eller lugna lokalgator. Till skillnad från verksamhetsmodellen i Stockholm är sommargatorna i Helsingfors ett verktyg för att utforska permanenta utvecklingsåtgärder, och vid planeringen av sommargatorna beaktas lämpligheten för varje enskild gata som olika gatutyper noggrant. Gågator testas för objekt där de också kan vara en permanent lösning. Exempelvis ligger Vasagatan nära en metrostation, är försedd med ett stort antal terrasser som breder ut sig i gaturummet, saknar kollektivtrafik och har ett stort antal fotgängare redan i utgångsläget. 

I staden finns många slags av människor och aktörer med olika behov. Stadsplanering innebär ofta en avvägning mellan olika intressen. Ett av syftena med sommargatorna är att säkerställa god tillgänglighet i området, vilket även innebär att hålla omvägarna för biltrafiken på en måttlig nivå.   

Vilka beslut ligger till grund för främjandet av sommargator i Berghäll? 

Helsingfors stadsmiljönämnd beslutade 12.11.2024 att stadsmiljösektorn tillsammans med stadsborna och aktörerna i området förbereder sommargatorna i Berghäll för åren 2025–2026. 

8.11.2022 godkände stadsmiljönämnden genomförandet av de nya sommargatorna enligt den modell som fastställts för sommargatuförsöken. 

Vilka andra strategier eller riktlinjer ligger till grund för främjandet av förhållandena för gående? 

I stadsstrategin 2021–2025 betonas stadens skönhet och trivsamhet. För att öka stadsrummets attraktionskraft nämns försök separat i stadsstrategin. 

14.3.2022 godkände Helsingfors stadsfullmäktige ett riktgivande program för främjande av gående. Försök såsom sommargator som förbättrar promenadmiljön är en av fem åtgärder som läggs fram i programmet för främjande av gående. 

Ett stort antal internationella utredningar, undersökningar och erfarenheter från jämförbara städer ligger till grund för Helsingfors beslut. 

Vilka andra åtgärder vidtas för att främja gående i Helsingfors? 

Sommargatorna i Berghäll föregicks av sommargatorna i stadskärnan och försöken på Esplanaden. Försöken i stadskärnan har gett en kunskapsbas för planering av permanenta lösningar för en promenadvänlig stadskärna. Utifrån informationen har en trafiksystemplan för stadskärnan som behandlar trafiknätet på ett övergripande sätt utarbetats. Efter försöken har man inlett planeringen av permanenta lösningar framför det nuvarande Designmuseet och på Brunnsgatan. 

Andra åtgärder för att främja gående och vistelse genomförs i samband med renoveringen av gatorna. Nyligen genomförda förbättringar av promenadmiljön inkluderar den renoverade Vasaskvären, gågatan på Broholmsgatan som ska förnyas, kollektivtrafikgatan på Tavastvägen och omvandlingen av parkeringsplatser längs gatan till planteringsområden på Alpgatan och Kinaborgsgatan. I planbestämmelserna för Helsingfors generalplan (2016) utvecklas stationsområdena och stadskärnan i första hand på gång-, cykel- och kollektivtrafiken villkor. Dessutom genomför staden andra åtgärder i programmet för främjande av gående, till exempel definitionen av fotgängarnätverket och planeringsanvisningen för gående. 

Vad är syftet med att utveckla promenadmiljöer? 

Gående är en väsentlig del av vår dagliga rörlighet och en del av varje resa. Samtidigt är det mycket mer än ett sätt att förflytta sig från en plats till en annan. När vi går till fots kan vi stanna till för att prata, titta in i en intressant butik eller sätta oss på en bänk för att njuta av omgivningen. Gående skapar stadsliv omkring sig. 

En bra fotgängarmiljö är attraktiv, intressant, säker och trivsam – den lockar människor i alla åldrar, med olika bakgrund och fysiska egenskaper att promenera. 

En stadsmiljö som uppmuntrar till gående är en väsentlig del av en hälsosam, hållbar och trivsam stad.  

Mer om ämnet: Helsingfors stads program för att främja gående (pdf, på finska) 

Hur genomförs servicekörning under sommargatorna? 

Antalet serviceplatser per gata kommer att bibehållas eller ökas från nuvarande nivå. Antalet serviceplatser och objekt har planerats under hösten 2024 tillsammans med företagare och andra aktörer i området. 

Varje fastighet är fortfarande tillgänglig med bil och tillgängligheten med bil kommer inte att försämras väsentligt. 

Hur kommer rutterna för biltrafiken att förändras? Kommer trafiken att stocka sig? 

Enligt den modellering som gjorts i trafikplaneringen kommer den mer långväga genomfartstrafiken att styras till de smidiga huvudgatorna Sörnäs strandväg, Wallinsgatan, Industrigatan och Sturegatan. Fördelningen av den omdirigerade trafiken på dessa gator är måttlig per gata och förväntas inte försämra trafikflödet.  

För kortare resor kan man i stället för längs Fleminggatan köra genom Berghäll från norr till söder längs Karlsgatan och Femte linjen till Porthansgatan eller Tavastvägen. Från söder nås Karlsgatan från Porthansgatan via till exempel Fjärde linjen eller Agricolagatan. Det går också att köra från Hagnäs till Helsingegatan längs rutten Andra linjen och Castrénsgatan. Beroende på resans start- eller slutpunkt kan det förekomma mindre ruttändringar för resor inom Berghäll. Det finns dock en fri rutt till varje fastighet.  

Vad visar internationella undersökningar om förhållandet mellan rörlighet och företagens livskraft? 

Internationella exempel och undersökningar har visat att ett ökat antal gågator och en förbättrad gatumiljö ökar antalet fotgängare, personer som vistas och kunder i ett område. I vissa fall har dessa förändringar visat sig öka omsättningen i området. Undersökningarna visar att antalet kunder som anländer med bil ofta överskattas. Enligt rapporten Kävelystä elinvoimaa (Livskraft från gående) (2013) från Tammerfors universitet visar internationella studier relativt entydigt att förbättrade promenadförhållanden ökar antalet människor som promenerar. Man har också observerat att lokalbefolkningen gör fler uppköp i sitt närområde, och dessutom har antalet besökare från mer avlägsna områden ökat. 

Hur kan man få fler människor att gå och vistas på sommargatorna? 

På de sommargator som tidigare låg i Helsingfors centrum ökade antalet fotgängare under somrarna 2020, 2021 och 2023 jämfört med situationen före sommargatorna. Under 2022 skedde ingen liknande ökning av volymerna, utan de låg kvar på samma nivå som före sommargatorna. Människor tillbringar mer tid i trivsamma miljöer. Syftet med sommargatorna är inte egentligen att locka stora folkmassor såsom vid evenemang, utan att erbjuda platser för vila och trivsel på sommaren. Det kan ta tid att hitta nya rutter. Ju längre förändringarna pågår, desto mer sannolikt är det att människor hittar dit.  

Hur genomförs den trafikräkning som är viktig för uppföljningen? 

Uppföljningen av projektets trafikpåverkan inleddes i juni 2024 och kommer att fortsätta under vintern 2024–25 samt under sommargatorna fram till sommaren 2025 och framöver. Trafikräkningen utförs med hjälp av video- och bildtolkning. Fotgängare, cyklister och motorfordon räknas på totalt 10 platser. Videomaterial samlas in i omedelbar närhet av sommargatorna på Porthansgatan, Fleminggatan och Vasagatan samt på de anslutande huvudvägarna utanför sommargatorna. Resultaten för 2025 jämförs med trafikvolymerna före sommaren 2024. 

Hur följs smidigheten för service- och godstrafik upp? 

Servicetrafikens smidighet och tillräckligheten för lastplatser övervakas genom observationer och en företagsenkät.  

Läs mer om ämnet Kallion kesäkatujen ennen-tilanteen huoltoliikenteen seuranta 2024 (Uppföljningen av servicetrafikens situation före sommargatorna i Berghäll) (pdf ). 

Hur undersöks de effekter som människor upplever? 

Människors trivsel, användningen av nya områden och deras karaktär samt den allmänna inställningen till sommargatorna och liknande gatuförsök utvärderas genom observationer och gatuintervjuer. Olika användargruppers erfarenheter samlas in genom gatuintervjuer och enkäter både före och under sommargatorna.  

Läs mer om ämnet i rapporten Kallion kesäkatujen ennen-tilanteen käyttäjähavainnointi ja haastattelut kesältä 2024 (Observation av och intervjuer om situationen före sommargatorna i Berghäll) (pdf)

Hur har stadsborna varit delaktiga i planeringen av sommargatorna i Berghäll? 

Innan planeringen inleddes sommaren 2024 genomfördes intervjuer i Berghäll och Alphyddan, där man ställde frågor om den nuvarande situationen för framtida sommargator, attityder gentemot sommargatorna och idéer för hur de skulle kunna utvecklas. Intervjuerna nådde cirka 100 personer, varav de flesta bodde i Berghäll eller Ås. 

I slutet av augusti kom man med idéer till sommargatorna tillsammans med planerare, företagare, föreningar och andra aktörer i Berghällområdet. Evenemanget ordnades i byggnaden för Helsingfors stadsmiljösektor och tillsammans planerade man terrassutvidgningar, serviceplatser och sommargatornas allmänna utseende. 

I början av september genomfördes planeringen av sommargatorna i Berghäll tillsammans med planerare och invånare i området på Berghälls bibliotek. På biblioteket fick man påverka sommargatornas allmänna utseende, inklusive utseendet för vegetationen och möblerna mer i detalj. Dessutom fanns sommargatornas planerare tillgängliga under två dagar på ett popup-kontor i bibliotekets utrymmen. 

Läs mer om detta: Sammanfattning av invånarmötet (pdf) 

I månadsskiftet oktober–november, efter att de första utkasten till planen hade färdigställts, ordnades en öppen Säg din åsikt-enkät(Länk leder till extern tjänst) . Via enkäten kunde stadsborna kommentera sommargatornas allmänna utseende, miljö- och trafikplanerna samt komma med egna idéer för sommargatorna. Under samma period har man kunnat framföra sina idéer via projektsidorna. 

Skedena i planeringen av sommargatorna har kommunicerats genom nyheter på stadens webbplats och i de sociala mediekanalerna för stadsmiljösektorn. Dessutom har information om hur man kan påverka planeringen delats direkt, bland annat i områdenas Facebook-grupper. 

Kontaktpersoner

Namn
Valtteri Karttunen

Titel
Projektchef

Namn
Henna Hovi

Titel
Trafikingenjör

Den här sidan hittar du också på adressen hel.fi/berghalls-sommargator.