90 Day Finn -ohjelman aikana osallistujille järjestettiin runsaasti mahdollisuuksia verkostoitua kiinnostavien organisaatioiden ja yritysten kanssa. Lisäksi osallistujat pääsivät kokemaan niin suomalaista saunakulttuuria kuin kansallispuistotunnelmaa. Ohjelmaan valituille järjestettiin työtila ja sopiva asunto ohjelman ajaksi. Elinkustannuksistaan osallistujat vastaavat itse.
– On upeaa, että 90 Day Finn -ohjelman vetovoima houkuttelee kansainvälisiä yritysvaikuttajia tarttumaan tilaisuuteen ja laajentamaan toimintaansa Suomen kautta Eurooppaan. Tämän vuoden osallistujista yksi on jo perustamassa yritystä Helsinkiin, Helsinki Partnersin toimitusjohtaja Clarisse Berggårdh kertoo.
Tämän vuoden toteutukseen valittiin 13 osallistujaa. Osallistujat ovat kotoisin Brasiliasta, Intiasta, Iso-Britanniasta, Japanista, Malesiasta, Meksikosta, Kanadasta, Ranskasta, Singaporesta ja USA:sta.
90 Day Finn kimmokkeena Euroopan toimintojen käynnistämiselle
Shwetank Verma, yksi singaporelaisen pääomasijoitusyhtiö Leo Capitalin perustajista osallistui 90 Day Finn -ohjelmaan vuonna 2022. Ohjelmaan osallistuminen vaikutti merkittävästi vuonna 2018 perustetun pääomasijoitusyhtiön tuoreeseen päätökseen perustaa Euroopan pääkonttorinsa Helsinkiin. Leo Capital julkisti samalla uuden Pohjoismaihin keskittyvän 25 miljoonan euron rahastonsa.
– Tällaiset onnistumistarinat kertovat siitä, että Helsinki on hedelmällinen maaperä kansainvälisille kasvutarinoille. Meidän tulee vastedeskin varmistaa, että Helsingin tarjoamat mahdollisuudet tunnetaan maailmalla ja pääkaupunkimme nähdään houkuttelevana kohteena ulkomaisille yrityksille, yrittäjille, investoijille ja työntekijöille, Helsingin pormestari Juhana Vartiainen sanoo.
Leo Capital on 90 Day Finn -ohjelman suurin yksittäinen menestystarina. Lisäksi ohjelmaan osallistuneet ovat perustaneet yrityksiä Helsinkiin sekä tehneet sijoituksia suomalaisiin startupeihin.
Helsinki houkuttelee kansainvälisiä toimijoita Suomeen
Helsingin kaupunki haluaa luoda mahdollisuuksia ulkomaisille liike-elämän vaikuttajille ja auttaa kaupunkiin asettautumisessa. 90 Day Finn -ohjelman tarkoitus on tehdä Helsinkiä tunnetuksi globaalisti ja tuoda kaupunkiin liike-elämän vaikuttajia, yrityksiä sekä sijoittajia, jotka voisivat tuoda omalla osaamisellaan lisää kasvua Suomen yrityskenttään.
Tämänvuotinen ohjelma luotiin yhteistyössä Business Helsingin kanssa osana Digital Creative Industries and Beyond (DCIB) -hanketta, jonka tarkoitus on edistää luovien digitaalisten alojen edellytyksiä.
90 Day Finn -ohjelmasta vastaa Helsinki Partners, joka on Helsingin kaupungin omistama kaupunkimarkkinointiin sekä sijoitusten ja osaajien houkutteluun keskittyvä yritys.
Uutinen täydentyy ruotsin- ja englanninkielisillä käännöksillä.