Under programmet 90 Day Finn ordnades deltagarna rikligt med tillfällen att nätverka med intressanta organisationer och företag. Dessutom fick deltagarna uppleva både den finländska bastukulturen och stämningen i en nationalpark. De personer som valdes till programmet fick en arbetslokal och en lämplig bostad under programmet. Deltagarna svarar själv för sina levnadskostnader.
– Det är fantastiskt att programmet 90 Day Finn lockar internationella inflytelserika företagsledare till att ta chansen och utvidga sin verksamhet via Finland till Europa. En av årets deltagare håller på att starta ett företag i Helsingfors, berättar Clarisse Berggårdh, verkställande direktör för Helsinki Partners.
I år valdes 13 deltagare till programmet. Deltagarna kommer från Brasilien, Indien, Storbritannien, Japan, Malaysia, Mexiko, Kanada, Frankrike, Singapore och USA.
90 Day Finn som incitament till att inleda verksamhet i Europa
Shwetank Verma, en av grundarna av riskkapitalbolaget från Singapore Leo Capital, deltog i programmet 90 Day Finn 2022. Deltagandet i programmet bidrog i hög grad till att riskkapitalbolaget som hade grundats 2018 nyligen fattade beslut om att upprätta sitt huvudkontor i Europa i Helsingfors. Leo Capital offentliggjorde samtidigt sin nya fond på 25 miljoner euro med fokus på de nordiska länderna.
– Sådana framgångsberättelser påvisar att Helsingfors är en bra plats för internationella tillväxtberättelser. Vi ska även i fortsättningen se till att man känner till de möjligheter som Helsingfors erbjuder och vår huvudstad är lockande för utländska företag, företagare, investerare och anställda”, säger Juhana Vartiainen, Helsingfors borgmästare.
Leo Capital är den största enskilda framgångsberättelsen i programmet 90 Day Finn. Dessutom har programmets deltagare startat företag i Helsingfors samt investerat i finländska start-up-företag.
Helsingfors lockar internationella aktörer till Finland
Helsingfors stad vill skapa möjligheter för utländska inflytelserika personer i affärslivet och hjälpa med att etablera sig i staden. Syftet med programmet 90 Day Finn är att göra Helsingfors välkänt globalt och att locka sådana inflytelserika personer, företag och investerare i affärslivet till staden som med sitt kunnande kunde öka tillväxten i Finlands företagsvärld.
Årets program skapades i samarbete med Business Helsinki som en del av projektet Digital Creative Industries and Beyond (DCIB) vars syfte är att främja förutsättningarna inom kreativa digitala branscher.
Helsinki Partners som svarar för programmet 90 Day Finn är ett företag som ägs av Helsingfors stad och som är inriktat på stadsmarknadsföring samt på att locka investeringar och experter.