Temat för Slush är förändring – rekordmånga startup-företagare och investerare deltar

Tillväxtföretagsevenemanget Slush förväntas locka över 5 500 startup-företagare och 3 300 investerare i år. Slush-besökarna som kommer till Helsingfors uppskattar funktionaliteten, öppenheten och friheten i staden. Slush medför förutom investeringar och internationella kontakter även rikligt med inkomster från turism till staden.
Esiintyjiä ja yleisöä tummasävyisessä kuvassa Slush-tapahtumassa.
Slush är en viktig kanal för att öka den internationella kännedomen om Finland och Helsingfors och locka internationella investerare till regionen. Bild: Simo Pukkinen

Helsingfors stad är samarbetspartner för tillväxtföretagsevenemanget Slush som ordnas för 16:e gång denna höst. Slush ordnas i Mässcentrum 20–21.11 och lockar 13 000 deltagare från 90 länder. Evenemangets internationella besökare uppskattar Helsingfors funktionalitet och säkerhet. Slush är till nytta förutom för deltagarna även för hela staden.

– Slush för återigen ny företagsverksamhet, internationella kontakter och positivt, framtidsinriktat tänkande till Helsingfors och Finland! Slush är en viktig samarbetspartner för Helsingfors i vår strävan efter att få nya investeringar och experter till staden. Evenemanget främjar den internationella kännedomen om Helsingfors och förbättrar uppfattningen om staden runt om i världen, konstaterar Juhana Vartiainen, Helsingfors borgmästare.

Det årliga evenemanget är en viktig kanal för att öka den internationella kännedomen om Finland och Helsingfors och locka internationella investerare till regionen.

– Målet med Business Helsinkis verksamhet är att skapa nya företag och arbetsplatser. Slush är årets viktigaste tillväxtevenemang och mötesplats för startup-företagare och investerare i Helsingfors, berättar Marja-Leena Rinkineva, Helsingfors näringslivsdirektör.

Temat för 2024 är förändring

– För närvarande kämpar tillväxtföretagare med grundläggande utmaningar och Slush 2024 är planerat att erbjuda lösningar på just sådana utmaningar, berättar Aino Bergius, verkställande direktör för Slush.

– Temat för 2024, Metamorfos, beskriver den förändring som dagens tillväxtföretagare och investerare tillsammans kan åstadkomma med hjälp av ny teknologi. Det är svårt att få finansiering, men Slush för samman över 5 500 startup-företagare och operatörer samt 3 300 investerare, vilket är ett rekordstort antal, fortsätter Bergius.

Slush är en kanal för internationella investeringar i Helsingfors

– Slush har lyft fram det finländska tillväxtföretagsfältet på världskartan och väcker årligen internationellt intresse för Helsingfors. Detta är viktigt eftersom Finlands investeringsmöjligheter och framgångsrika innovationsekosystem fortfarande inte är kända på tillräckligt bred front, berättar Johanna Huurre, Helsinki Partners affärsverksamhetsdirektör.

– Många internationella investerare är förvånade över hur väl de finländska fonderna klarar sig och hur många enhörningar, det vill säga värdefulla tillväxtbolag, som har sitt ursprung i de nordiska länderna och Baltikum. Slush ger ett tillfälle att berätta om dessa möjligheter för internationella investerare och väcka intresse för Helsingfors, fortsätter Huurre.

De internationella besökarna på Slush 2023 uppskattade i synnerhet säkerheten, öppenheten, funktionaliteten och friheten i Helsingfors. Alla de ovannämnda faktorerna fick ett vitsord på över fyra på en skala från ett till fem. Helsingfors fick också nästan fyra som vitsord för hållbarhet och humanitet. Uppgifterna baserar sig på en enkät för internationella Slush-besökare. Enkäten besvarades av cirka 1 400 personer.

Varje internationell besökare använder cirka tusen euro i Helsingfors

Evenemangets internationella besökare och deltagare övernattar i Helsingfors i genomsnitt cirka tre nätter. I fjol använde evenemangets internationella besökare i genomsnitt cirka tusen euro per person i Helsingfors. Siffran innehåller inte flygbiljetter eller biljetter till evenemanget.

Evenemangets inverkan på användningen av inkvarteringsrörelsernas kapacitet är betydande. I november i fjol var användningsgraden för rum 60 procent, men användningsgraden för hotellrum uppgick till över 90 procent under evenemanget.

Impact lounge skapar effektiva kontakter

Helsingfors har en egen avdelning i Mässcentrum, Helsinki Impact Lounge, som kurateras av Helsingfors stads marknadsförings- och företagsserviceorganisationer Helsinki Partners och Business Helsinki. Impact Lounge har ett eget evenemangsutbud som främjar internationellt samarbete och Helsingfors ställning i startup-världen.