Totalrenoveringen av Backasgatan inleds i höst

Helsingfors stad totalrenoverar Backasgatan mellan Tavastvägen och Gumtäktsvägen. I entreprenaden förnyas den gamla kommunaltekniken och trafikarrangemangen på gatorna blir allt tryggare och beaktar alla färdsätt. Dessutom förnyas gatuträd. Arbetena pågår i cirka två år.
Karta
Arbetsområdet har markerats på kartan. Bild: Helsingfors stad

Totalrenoveringen av Backasgatan inleds i oktober–november. Kommunalteknik, såsom vatten- och avloppsrör, fjärrvärmerör och datakommunikationskablar under jord förnyas i den stora entreprenaden.  

Dessutom förnyas gatans ytkonstruktioner och tekniska system, såsom trafikljusen, belysningen och rälstekniken. Spårrälsen förnyas även ställvis.

En säkrare Backasgata som slutresultat

Förnyelsen medför förbättringar i trafikarrangemangen på Backasgatan på sträckan söder om Gumtäktsvägen. Gång och cykling blir tryggare än tidigare när cykeltrafiken åtskiljs från den övriga trafiken till nya enkelriktade cykelvägar och alla övergångsställen som korsar Backasgatan får trafikljus.

Antalet körfält för motorfordon minskar från tre till två. Det ena körfältet är för busstrafik. Biltrafiken på Backasgatan görs smidigare genom att förnya korsningsarrangemangen.

Vissa förnyelser kommer att ske i kollektivtrafiken. Spårvagnshållplatserna på Rautalampivägen tas ur bruk, vilket gör spårvagnstrafiken på Backasgatan smidigare. Dessutom förnyas hållplatserna så att de motsvarar behoven hos den nya snabbspårvägen. Användningen av busshållplatserna förtydligas genom att separata hållplatserna slås samman.

I samband med den grundläggande renoveringen förnyas delar av lindallén som är i dåligt skick. Skicket på träden och odlingssubstraten för träden har utretts genom omsorgsfulla undersökningar.

Cirka 100 träd avlägsnas från den del som renoveras och nya plantor planterar i stället. Trädens levnadsförhållanden förbättras genom att odlingssubstratet för de delar som förnyas byts ut. Målet är att värna om den landskapsmässigt värdefulla alléns integritet och livskraft.

Gatuarbetena har betydande konsekvenser för trafiken

Backasgatan är en av huvudfarlederna i Helsingfors. Området som nu renoveras ligger i stadsdelen Vallgård mellan Tavastvägen och Gumtäktsvägen. Dessutom utförs arbeten på Brädgårdsgatan, Tavastvägen, Vääksyvägen, Elimägatan och Sturegatan.  

Arbetet orsakar oundvikligen buller och påverkar rörligheten i området. Trafikrusning och ändringar i kollektivtrafiken är att förvänta. Körning längs hela Backasgatan är möjlig under hela entreprenaden.  

Helsingfors stad berättar närmare om inledandet och framskridandet av arbetena närmare inledningstidpunkten.

Tiden för stora trafikprojekt planeras som en helhet  

Bygget av gator i stadskärnan i Helsingfors fortsätter alltjämt livligt emedan det under dem finns många rör och mycket infrastruktur i åldern för totalrenovering. När de förnyas ska gatumiljön förbättras.  

Totalrenoveringen av Backasgatan bygger på gatuplaner av år 2019. Då det är fråga om en livligt trafikerad gata har Helsingfors övriga stora trafikprojekt tagits i beaktande vid tidsplaneringen av arbetena på gatan.  

Totalrenoveringen av Aleksis Kivigatan i närheten av Backasgatan pågår och den blir klar i slutet år 2026. Man kommer i ungefär ett år att arbeta samtidigt på både Backasgatan och Aleksis Kivigatan, och därför antar man att trafiken på Industrigatan kommer att öka. Trafikkontroller visar att trafiken löper väl trots att arbetena utförs samtidigt.  

Tågvägens metrobro ligger närmare än en kilometer från arbetsplatsen på Backasgatan och bron planeras bli ombyggd åren 2026–2027. Entreprenaden i fråga inverkar främst på hur smidigt metrotrafiken löper, och Backasgatan är inte en trafikled som erätter metron.