Planeringen av Mariatunneln fortskrider

Planeringen av Mariatunneln, som går under det gamla sjukhusområdet i Maria och Mechelingatan, har nått fasen för allmän planering. Tunneln är en viktig del av bannätverket. Den förbinder Västerbanan, som planeras gå ända till Stensvik i Esbo, med bannätverket i södra Helsingfors. Planen går vidare till politiskt beslutsfattande i januari och åsikter om den kan skickas in fram till den 25 november.
Digitaalisesti tehty havainnekuva, jossa pyöräilijät ja jalankulkijat liikkuvat tunnelissa.
Havainnekuva tunnelista. Bild: Ramboll Finland

En viktig del av ett smidigt bannätverk

Mariatunneln är en viktig del av bannätverket som består av huvudförbindelser för cykeltrafiken. Den förbinder den ursprungliga Banan, som är byggd i spårschaktet, med den planerade Västra banan, som kommer att gå till Drumsö och Esbo. Tunneln skapar tydliga, säkra och sammanhängande rutter för cykeltrafiken i öst-västlig riktning och förbättrar förbindelserna till de andra banorna i södra Helsingfors.

Den ungefär 200 meter långa tunneln är också avsedd för fotgängare. Tillfarten från Lappviksområdet blir smidigare i och med att cyklister och fotgängare slipper korsa den livligt trafikerade Mechelingatan och vänta vid trafikljus. På höstvardagar rör sig i genomsnitt ungefär 36 000 fordon på Mechelingatan vid Lappviksgatan. Vid planeringen har hänsyn också tagits till ambulanser, som kan köra in i tunneln vid behov.

Karttakuva, johon on merkitty pyöräilyn pääväylät eli Baanat. Kuvassa on korostettu kohta, johon Mariantunnelia kaavaillaan.
Mariantunnelin sijainti Baanaverkossa.

Förutom takljusen ska tunneln enligt planen få förstärkt belysning för att öka känslan av trygghet. Färgen på belysningen som monteras på väggen kan bytas genom fjärranslutning, till exempel efter årstider eller högtider. Det visuella uttrycket preciseras under den fortsatta planeringen.

Den totala kostnaden för att genomföra trafikarrangemangen i den allmänna planen uppgår till ungefär 19 miljoner euro.

Lappviksvägen föreslås bli cykelgata

Tunneln börjar vid Lappviksvägen på den ursprungliga Banan mellan Kampen och Gräsviken. Den höjer sig till marknivå på Lappviksvägen vid den södra änden av gatan.

I planen föreslås Lappviksvägen bli en cykelgata, där trafikens hastighet ska anpassas till cykeltrafikens tempo. Lappviksvägen kommer att få 24 parkeringsplatser och fyra platser för ledsagartrafik. För närvarande finns det platser som lämpar sig för parkering för ungefär 40 personbilar på gatans norra sida och ungefär 30 personbilar på den södra sidan. 

Den kulturhistoriskt sett värdefulla miljön har beaktats i planeringen. Stenmuren på den ortodoxa begravningsplatsen som byggdes på 1800-talet måste delvis rivas medan byggarbetet pågår, men den kommer att dokumenteras och återställas efter att tunneln har byggts.

Trafikplanen behandlas i stadsmiljönämnden i januari

Detaljplaneändringen för före detta Maria sjukhusområde trädde i kraft i januari 2023. I planändringen gjordes en preliminär utredning av tunneln och dess läge angavs som riktgivande. Stadsmiljönämnden beslutade då att förberedelser skulle göras för att genomföra tunneln inom ramen för stadens 10-åriga investeringsprogram i slutet av 2020-talet.

Trafikplanen för tunneln framskrider till behandling i stadsmiljönämnden i januari 2025.  Stadsfullmäktige beslutar om den allmänna planen. En mer detaljerad gatu- och byggplan påbörjas när stadsfullmäktige har godkänt den allmänna planen.