Pyöräliikenteen baanoja yhdistävän Mariantunnelin suunnittelu etenee

Marian vanhan sairaala-alueen ja Mechelininkadun alittavan Mariantunnelin suunnittelu on edennyt yleissuunnitteluvaiheeseen. Tunneli on merkittävä osa baanaverkkoa. Se yhdistää Espoon Kivenlahteen asti kaavaillun Länsibaanan Etelä-Helsingin baanaverkkoon. Suunnitelma etenee poliittiseen päätöksentekoon tammikuussa, ja siitä voi jättää mielipiteitä 25. marraskuuta asti.
Digitaalisesti tehty havainnekuva, jossa pyöräilijät ja jalankulkijat liikkuvat tunnelissa.
Havainnekuva tunnelista. Kuva: Ramboll Finland

Keskeinen osa sujuvaa baanaverkkoa

Mariantunneli on merkittävä osa pyöräliikenteen pääyhteyksistä koostuvaa baanaverkkoa. Se yhdistää alkuperäisen ratakuiluun rakennetun Baanan suunnitteilla olevaan, Lauttasaareen ja Espooseen suuntautuvaan Länsibaanaan. Tunneli luo selkeitä, turvallisia ja yhtenäisiä reittejä itä-länsisuuntaiseen pyöräliikenteeseen ja parantaa yhteyttä Etelä-Helsingin muihin baanoihin.

Noin 200 metriä pitkä tunneli on tarkoitettu myös jalankulkijoille. Kulku Lapinlahden alueelta muuttuu sujuvammaksi, kun pyörällä ja kävellen liikkuva välttää vilkkaan Mechelininkadun ylittämisen ja liikennevaloissa odottamisen. Mechelininkadulla kulkee keskimäärin noin 36 000 ajoneuvoa Lapinlahdenkadun kohdalla syysarkipäivänä. Suunnittelussa on huomioitu myös ambulanssit, jotka voivat tarvittaessa ajaa tunneliin.

Karttakuva, johon on merkitty pyöräilyn pääväylät eli Baanat. Kuvassa on korostettu kohta, johon Mariantunnelia kaavaillaan.
Mariantunnelin sijainti Baanaverkossa.

Tunneliin on kaavailtu kattovalojen lisäksi tehostusvalaistusta, jonka tarkoitus on lisätä turvallisuudentunnetta. Seinälle asennettavan värillisen tehostusvalaistuksen väriä voidaan vaihtaa etäyhteydellä esimerkiksi vuodenaikojen tai juhlapäivien mukaan. Visuaalinen ilme tarkentuu jatkosuunnittelussa.

Yleissuunnitelman mukaisten liikennejärjestelyjen toteuttaminen maksaa yhteensä noin 19 miljoonaa euroa.

Lapinlahdentiestä ehdotetaan pyöräkatua

Tunneli lähtee Lapinlahdentien kohdalta Kampin ja Ruoholahden väliseltä alkuperäiseltä Baanalta. Se nousee maan pinnalle Lapinlahdentiellä kadun eteläreunassa. 

Lapinlahdentietä ehdotetaan suunnitelmassa pyöräkaduksi, jossa ajonopeus tulee sovittaa pyöräliikenteen tahtiin. Lapinlahdentielle tulee arviolta 24 pysäköintipaikkaa sekä neljä paikkaa saattoliikenteelle. Nykytilassa kadun pohjoisreunalla on pysäköintiin soveltuvaa tilaa noin 40 henkilöautolle ja eteläreunassa noin 30 henkilöautolle. 

Suunnittelussa on huomioitu kulttuurihistoriallisesti arvokas ympäristö. 1800-luvulla rakennettu ortodoksisen hautausmaan kivimuuri joudutaan purkamaan osittain rakennustöiden ajaksi, mutta se dokumentoidaan sekä ennallistetaan tunnelin rakentamisen jälkeen.

Liikennesuunnitelma kaupunkiympäristölautakunnan käsiteltäväksi tammikuussa

Entisen Marian sairaalan alueen asemakaavamuutos on tullut voimaan tammikuussa 2023. Tunnelista tehtiin kaavamuutoksessa alustava selvitys ja sen sijainti esitettiin ohjeellisena. Kaupunkiympäristölautakunta päätti tuolloin, että tunnelin toteuttamiseen varaudutaan kaupungin 10-vuotisessa investointiohjelmassa 2020-luvun lopulla.

Tunnelin liikennesuunnitelma etenee kaupunkiympäristölautakunnan käsiteltäväksi tammikuussa 2025.  Yleissuunnitelmasta päättää kaupunginvaltuusto. Tarkempi katu- ja rakennussuunnittelu aloitetaan, kun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt yleissuunnitelman. 

Suunnitelmasta voi jättää mielipiteitä 25. marraskuuta asti lähettämällä sähköpostia osoitteeseen helsinki.kirjaamo@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman). Mielipiteen voi lähettää myös postitse. Tarkemmat ohjeet sekä suunnittelumateriaalit löytyvät hankkeen verkkosivuilta osoitteesta hel.fi/lansibaana.