Länsibaana

Helsingin kaupunki laatii suunnitelmaa, joka on osa pyöräliikenteen pääyhteyttä Helsingin keskustasta Lauttasaareen ja edelleen Espoon suuntaan. Nyt suunnitellaan jalankulun ja pyöräliikenteen tunnelia Marian vanhan sairaala-alueen ja Mechelininkadun ali. Lapinlahdentietä ehdotetaan pyöräkaduksi.
Havainnekuva tunnelista, jossa on pyöräilijöitä ja kävelijöitä.

Helsingin kaupunki on laatinut yleissuunnitelmaa, jossa esitetään Marian vanhan sairaalan alueen ja Mechelininkadun alittavaa jalankulku- ja pyörätunnelia. Yleissuunnittelun aikana on löydetty linjaus, joka mahdollistaa baanatunnelin toteuttamisen purkamatta maanpäällisiä rakennuksia.  

Lapinlahdentietä ehdotetaan pyöräkaduksi. Suunnitelmat ovat osa Länsibaanaa eli pyöräliikenteen seudullista pääväylää Helsingin keskustan ja Espoon Kivenlahden välillä. 

Länsibaana suunnitellaan ja toteutetaan osissa.  Samaan aikaan nyt tehtävän tunnelin yleissuunnitelman kanssa valmistellaan asemakaavaa satamatunnelille. Kaavassa varataan Länsibaanalle alue Satamatunnelin kohdalle.

Mechelininkadun ali Mariantunnelia pitkin 

Länsibaanan yhteys kulkee alkuperäistä Baanaa pitkin ja haarautuu Marian vanhan sairaala-alueen kohdalla. Yhteys alittaa alueen ja Mechelininkadun nyt suunniteltavaa tunnelia pitkin. 

Kulku Lapinlahden alueelta keskustaan muuttuu sujuvammaksi, kun pyörällä ja kävellen liikkuva välttää vilkkaan Mechelininkadun ylittämisen ja liikennevaloissa odottamisen. Mechelininkadulla kulkee keskimäärin noin 36 000 ajoneuvoa Lapinlahdenkadun kohdalla syysarkipäivänä. Tunnelista on myös tutkittu porrasyhteyttä kehittyvälle Marian yrityskampukselle. Suunnittelussa on huomioitu myös ambulanssit, jotka voivat tarvittaessa ajaa tunneliin. 

Länsibaanan Helsingin puoleinen osuus tulee rakentumaan kokonaisuudessaan, kun Länsiväylän ympäristö kehittyy pitkällä aikavälillä. Pyöräliikenteen seudullinen pääyhteys kulkee nykyisin Lapinlahdentietä ja Lauttasaarentietä, jolloin Mariantunneli sujuvoittaa pyöräliikennettä Helsingin keskustasta länteen jo ennen kuin koko Länsibaanan yhteys on rakentunut. 

Tunneli nousee Lapinlahdentielle kadun eteläreunassa.

Lapinlahdentiestä pyöräkatu

Lapinlahdentietä ehdotetaan pyöräkaduksi. Pyöräkadulla ajaminen on moottoriajoneuvolla sallittu, mutta kadulla tulee ajaa pyöräliikenteen tahtiin. Nykyisin vähäliikenteinen katu sopii hyvin pyöräkaduksi. Hautausmaan kävijöitä varten ratkaisussa on kiinnitetty erityistä huomiota saattoliikenteen toimivuuteen.

Pyöräkadulla pysäköinti on sallittua vain niille merkityillä paikoilla. Sellaisilla autoilla, joissa on liikkumisesteisen pysäköintilupa, voi tosin pysäköidä muuallekin, kunhan pysäköijä ei aiheuta kohtuutonta haittaa muille kadulla liikkuville. 

Alustavasti Lapinlahdentielle on sovitettu 24 pysäköintipaikkaa sekä neljä paikkaa saattoliikenteelle. Pysäköintijärjestelyt tarkentuvat suunnittelun edetessä. Nykytilassa kadun pohjoisreunalla on pysäköintiin soveltuvaa tilaa noin 37 henkilöautolle ja eteläreunassa noin 32 henkilöautolle. 

Valaistuksella luodaan erityinen visuaalinen ilme

Yleissuunnitelmassa ehdotetaan, että tunneliin luodaan erityinen visuaalinen ilme valaistuksella ja seinien verhoilurakenteella. Valaistuksella halutaan myös lisätä turvallisuudentunnetta noin 200 metriä pitkään tunneliin. 

Tunnelin yleisvalaistus tulee kattovaloista, mutta niiden lisäksi seiniin tulee värillinen tehostusvalaistus, jonka väriä voidaan vaihtaa etäohjauksella vaikkapa vuorokausien, vuodenaikojen tai juhlapäivien mukaan. Visuaalinen ilme tarkentuu jatkosuunnittelussa. 

Yleissuunnitelman mukaisten liikennejärjestelyjen toteuttaminen maksaa yhteensä noin 19 miljoonaa euroa. Tästä valaistuksen on arvioitu kustantavan noin miljoona euroa.

Esimerkiksi vuonna 2024 valmistunut Kaisantunneli maksoi 33 miljoonaa euroa, joka sisälsi myös pyöräparkin kustannukset. Kaisantunneli on yhtä pitkä kuin Mariantunneli. Kaisantunnelissa on vuoden 2024 kesälaskennoissa pyöräillyt keskimäärin 3400 henkilöä vuorokaudessa, ja vilkkaimpina päivinä kävelijöitä ja pyöräilijöitä on ollut reilusti yli 10 000. Baanalla arvioitiin olevan samoissa laskennoissa noin 4300 pyöräilijää vuorokaudessa.
 

Arvokas kulttuuriympäristö huomioidaan

Tunnelin ja siihen liittyvän rampin rakentamisen ajaksi joudutaan purkamaan osa ortodoksisen hautausmaan kivimuuria, joka on rakennettu 1800-luvulla. Tunnelin rakentamisen jälkeen muuri ennallistetaan.

Kaupunki on keskustellut suunnittelun aikana muun muassa Museoviraston, ortodoksisen seurakunnan ja muiden sidosryhmien kanssa. Keskusteluissa on pyritty löytämään ratkaisuja muun muassa alueen kulttuurihistoriallisten arvojen säilymisestä, tunnelitöiden aiheuttaman tärinän vaikutuksista hautamuistomerkkeihin sekä pyöräilystä hautausmaiden muurien läheisyydessä. Keskustelujen johdosta muureista on tehty historiallinen selvitys. Lisäksi on koottu tietoja alueella olevista tärinälle herkistä rakenteista. 
 

Havainnevideo tunnelista

Tältä tunneli näyttää päivällä ja yöllä. 

Ramboll Finland.

Tunnelin suuaukko, jossa pyöräilijä pyöräilee tunneliin.
1800-luvulla rakennettu ortodoksisen hautausmaan kivimuuri joudutaan purkamaan rakennustöiden ajaksi, mutta se dokumentoidaan sekä ennallistetaan tunnelin rakentamisen jälkeen. Kuva: Ramboll Finland

Mielipiteet viimeistään 25.11.2024

Mariantunnelin ja Lapinlahden liikennesuunnitelmasta etenee kaupunkiympäristölautakunnan käsiteltäväksi tammikuussa 2025. Yleissuunnitelmasta päättää kaupunginvaltuusto. 

Tarkempi katu- ja rakennussuunnittelu aloitetaan sitten, kun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt yleissuunnitelman. Yhteyden rakentamiseen on varauduttu kaupungin investointihankkeiden talousarviossa 2020-luvun lopulla. 

Tutustu suunnitelmiin:

Lähetä mielipiteet 25.11.2024 mennessä kaupungin kirjaamoon sähköpostilla osoitteeseen helsinki.kirjaamo@hel.fi.(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman) Mielipiteen voi lähettää myös postitse. Lue lisää asiakirjojen lähettämisestä kaupungin kirjaamoon 

Yhteystiedot

Nimi
Teppo Pasanen

Titteli
Liikennesuunnittelija

Nimi
Raila Hoivanen

Titteli
Mariantunnelin tekninen suunnittelu