Kerromme siirtokehotuskylteillä, milloin ajoneuvo pitää siirtää muualle. Katujen putsaukseen liittyvistä siirroista saat tietoa myös Puhdistussuunnitelmat-verkkosivulta.
Minne auto on siirretty?
Siirrämme ajoneuvon kadun toiselle puolelle, läheiselle kadulle tai Ajoneuvojen siirtokeskukseen. Jos et löydä autoasi, voit selvittää auton sijainnin soittamalla kaupunkiympäristön asiakaspalveluun, poliisille tai tekstiviestipalvelun avulla.
Tekstiviestin hinta on 4,7 senttiä.
Lisätiedot
Selvitä ajoneuvon sijainti tekstiviestillä - toimi näin:
Lähetä tekstiviesti AS (väli) rekisteritunnus numeroon 040 8481 857. Esimerkkiviesti: AS ABC-123
Paluuviesti kertoo siirretyn auton sijainnin.
Linkit
Oikaisuvaatimus ajoneuvon siirtokustannusten korvauspäätöksestä
Jos ajoneuvon siirrosta saamasi korvauspäätös on mielestäsi aiheeton, voit tehdä siitä oikaisuvaatimuksen.
Voit tehdä oikaisuvaatimuksen sen jälkeen, kun olet saanut päätöksen tiedoksi. Oikaisuvaatimus on tehtävä viimeistään 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista.
Siirrosta aiheutuneita kuluja ei tarvitse maksaa oikaisuvaatimuksen käsittelyn aikana. Varastoon siirretyn ajoneuvon saat takaisin kuitenkin vasta, kun siirto- ja säilytyskustannukset sekä muut mahdolliset maksut on maksettu.
Asian käsittelyn eteneminen
Päätös oikaisuvaatimuksesta tulee asiointikansioon tai postitse.
Käsittelyaika
Asian käsittely kestää noin 1-3 kuukautta.
Lisätiedot
Oikaisuvaatimuksen voi tehdä sähköisessä palvelussa tai sen voi toimittaa kaupunkiympäristön asiakaspalveluun postitse, sähköpostilla (pysakointi@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)) tai henkilökohtaisesti.
Ajoneuvon siirron korvauspäätöstä ei tarvitse maksaa määräajassa tehdyn oikaisuvaatimuksen ollessa vireillä. Jos et halua ilmoittaa oikaisuvaatimuksen yhteydessä tilinumeroasi tee oikaisuvaatimus sähköpostitse.
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena ja siinä on mainittava:
- muutoksenhakijan nimi (ajoneuvon omistaja, haltija tai valtakirjalla) ja osoite
- ajoneuvon rekisteritunnus
- korvauspäätöksen laskun numero
- pankkitilin numero.
Liitä mukaan asiakirjat, joihin vetoat. Hävitämme oikaisuvaatimuksen käsittelyn jälkeen lähettämäsi liitteet, jotka liittyvät esimerkiksi terveydentilaan tai taloudelliseen tilanteeseen. Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Linkit
Asioi verkossa
Tarkastele ajoneuvon siirron tietoja ja tee oikaisuvaatimus
Siirron kustannukset
Siirron kustannuksista vastaa ajoneuvon omistaja tai haltija. Korvauspäätös tulee postitse.
Miten varastoon siirretyn ajoneuvon saa takaisin?
Saat varastoon siirretyn ajoneuvosi takaisin, kun olet maksanut ajoneuvon siirto- ja säilytyskustannukset. Jos ajoneuvo on siirretty varastoon vähintään viiden maksamattoman lainvoimaisen virhemaksun vuoksi, sinun pitää maksaa myös ne.
Jos et nouda ajoneuvoasi 60 päivän kuluessa siitä, kun olet saanut tiedon siirrosta, ajoneuvo siirtyy kaupungin omistukseen. Lähetämme tiedon siirrosta postitse. Jos ajoneuvon omistaja ei ole tiedossa, siirrosta annetaan tieto kaupungin verkkosivuilla(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Kuulutuslista on nähtävillä myös kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa ja siirtokeskuksessa.
Onko autosi vaurioitunut siirrossa?
Jos ajoneuvosi on vaurioitunut siirrossa, saat toimintaohjeet Starasta. Ota yhteyttä ensisijaisesti sähköpostilla: stara.kuljetuspalvelu@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman). Tarvittaessa voit myös soittaa arkisin kello 12–14 numeroon 09 310 60161.
Haluatko romuttaa autosi?
Voit toimittaa autosi romutettavaksi mihin tahansa Suomen Autokierrätyksen viralliseen vastaanottopaikkaan. Niissä ajoneuvot puretaan ympäristövaatimusten mukaisesti. Auton romutus ei maksa sinulle mitään.
Etsi vastaanottopaikka Suomen Autokierrätyksen sivuilta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)