Tällä sivulla
- Ladataan sisällysluetteloa
Jos pysäköit virheellisesti, voit saada 60-80 euron pysäköintivirhemaksun. Virhemaksu on maksettava 30 päivän kuluessa. Maksu on ulosottokelpoinen ilman erillistä päätöstä.
Pysäköintiasioissa sinua palvelee kaupunkiympäristön asiakaspalvelu.
Tee oikaisuvaatimus pysäköintivirhemaksusta
Jos pysäköintivirhemaksu on mielestäsi aiheeton, voit tehdä siitä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa. Yhdellä oikaisuvaatimuksella voi vaatia oikaisua vain yhteen pysäköintivirhemaksupäätökseen. Pysäköintivirhemaksua ei tarvitse maksaa oikaisuvaatimuksen käsittelyn aikana.
Asian käsittelyn eteneminen
Saat päätöksen asiointikansioon tai postitse valintasi mukaan.
Käsittelyaika
Asian käsittely kestää noin 5-6 kuukautta.
Lisätiedot
Toimi näin:
Tee oikaisuvaatimus verkkolomakkeella tai toimita se kaupunkiympäristön asiakaspalveluun postitse, sähköpostitse (pysakointi@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)) tai henkilökohtaisesti.
Pysäköintivirhemaksua ei tarvitse maksaa määräajassa tehdyn oikaisuvaatimuksen ollessa vireillä.
Jos et halua ilmoittaa oikaisuvaatimuksen yhteydessä tilinumeroasi tee oikaisuvaatimus sähköpostitse.
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena, ja siinä on mainittava
- muutoksenhakijan nimi ja osoite
- ajoneuvon rekisteritunnus
- pysäköintivirhemaksun numero
- pankkitilin numero (jos vaadit maksun palautusta).
Liitä mukaan asiakirjat, joihin vetoat. Hävitämme oikaisuvaatimuksen käsittelyn jälkeen lähettämäsi liitteet, jotka liittyvät esimerkiksi terveydentilaan tai taloudelliseen tilanteeseen. Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Linkit
Asioi verkossa
Tarkastele pysäköintivirheen tietoja ja tee oikaisuvaatimus
Ilmoita väärinpysäköidystä ajoneuvosta
Voit ilmoittaa kaduille, toreille tai viheralueille väärinpysäköidyistä autoista kaupunkiympäristön asiakaspalveluun palautelomakkeella tai puhelimitse.
Jos väärinpysäköity auto vaarantaa liikenteen turvallisuutta, kannattaa ottaa yhteyttä puhelimitse.
Lisätiedot
Jos ajoneuvo on pysäköity kiinteistön alueelle, tulisi isännöitsijän tai huolto-yhtiön ottaa yhteyttä asiakaspalveluun, jotta voimme selvittää ajoneuvon siirtoa.
Yhteydenottaja voi isännöitsijän ja huoltoyhtiön lisäksi olla joku muu kiinteistön toimivaltainen edustaja, kuten omistaja, toimitusjohtaja, kiinteistö- tai asunto-osakeyhtiön hallituksen puheenjohtaja tai erikseen tähän valtuutettu henkilö.
Linkit
Asioi verkossa
Ilmoita väärinpysäköidystä ajoneuvosta
Soita
Kaupunkiympäristön asiakaspalvelu
Pysäköinninvalvonnan ilta- ja viikonloppupäivystys
Täytä lomake
Tee virka-apupyyntö
Siirrä pysäköintivirhemaksun eräpäivää
Voit hakea pysäköintivirhemaksun eräpäivän siirtoa 30 vuorokaudella. Siirtoa on haettava ennen eräpäivää ja sitä voi hakea vain kerran.
Käsittelyaika
Jos eräpäivän siirto on mahdollista, saat uuden eräpäivän heti.
Asioi verkossa
Siirrä pysäköintivirhemaksun eräpäivää 30 päivällä
Ongelmia virhemaksun maksamisessa?
Löydät maksamiseen tarvittavat tiedot pysäköintivirhemaksusta.
- Pankkitili, jolle pysäköintivirhemaksu maksetaan: FI90 1660 3001 1987 07, NDEAFIHH, Nordea
- Maksun saaja: Helsingin kaupunki, Pysäköinninvalvonta
- Jokaisessa pysäköintivirhemaksussa on oma yksilöllinen viitenumeronsa, jota pitää käyttää maksettaessa.
- Maksun eräpäivä. Jos maksat maksun eräpäivän jälkeen, lisää maksettavaan summaan 14 euroa (Laki pysäköinninvalvonnasta 17 §(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)).
- Maksettava summa
- QR-koodi, jota voi käyttää esimerkiksi verkkopankissa maksettaessa.
Jos pysäköintivirhemaksu on kadonnut, ota yhteyttä kaupunkiympäristön asiakaspalveluun.
Muutoksenhaku oikaisuvaatimuspäätökseen
Jos oikaisuvaatimustasi ei hyväksytä, voit hakea päätökseen muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta. Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.