Munkkiniemenbaana

Helsingin kaupunki laatii suunnitelmaa pyöräliikenteen pääyhteydelle Etu-Töölön ja Munkkiniemen välille.
Havainnekuva Munkkiniemenbaanasta Munkkiniemen sillan kohdalla.

Munkkiniemenbaanan rakentamisen yleisenä tavoitteena on lisätä pyöräliikenteen määrää Helsingin keskustan ja Munkkiniemen sekä Leppävaaran välisillä matkoilla. Nykyisellään pyöräliikenteen liikennejärjestelyt ovat paikoin katkonaiset ja alimitoitetut nykyisille liikennemäärille.

Munkkiniemenbaanan yleissuunnitelmaa välille Mechelininkatu – Tarvo käsiteltiin kaupunkiympäristölautakunnassa syyskuussa 2024. Suunnitelmassa määritellään baanan linjaus, alustavat suunnitteluratkaisut sekä arvioidaan toteutuskustannukset ja suunnitelman vaikutukset. Kaupunginhallitus hyväksyi suunnitelman osat 1, 3 ja 4 . Osuus 2 Humallahden osalta palautettiin aiemmin valmisteluun.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) Kaupunginhallitus ohjeisti, että jatkosuunnittelussa Kadetintien ja Solnantien autoliikenteen läpiajo säilytetään. Lisäksi jatkosuunnittelussa tulee varmistaa liikenteen sujuvuus ja yrittäjien toimintaedellytykset, ja Laajalahdenaukio tulee pitää keskeisenä jalankulun ja oleskelun alueena.

Munkkiniemenbaanan kokonaispituus on noin 6,5 km, joista jo toteutettuja osuuksia on noin 1,3 km ja suunniteltuja osuuksia noin 0,7 km. Vuonna 2017 valmistui noin 900 metrin pituinen osuus Munkinpuistoon ja vuonna 2018 noin 400 metrin osuus Paciuksenkadulle.

Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava baanaverkko, jonka osa Munkkiniemenbaana on. Baanat ovat laadukkaita pyöräliikenteen pääreittejä, jotka mahdollistavat suoran ja sujuvan pyöräliikenteen. Baanat yhdistävät suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin.

Yleissuunnitelma valmistui alkukesällä 2024. Hyväksytyt suunnitelmat etenevät päätöksenteon jälkeen tarkempaan katu- ja puistosuunnitteluun. 

Humallahden osuudelta tehdään jatkotarkasteluita vuonna 2025 huomioiden kaupunkiympäristölautakunnan ohjeet suunnittelulle. Humallahden edustalle suunniteltua siltayhteyttä tutkitaan tarkemmin, ja lisäksi päätöksentekoa varten arvioidaan luonto- ja ilmastovaikutukset vaihtoehtoiseen Paciuksenkadun reittiin.  

Yhteys jatkuu Seurasaarentieltä Mississipinraittia pitkin Zaidankadulle.

Yleissuunnitelman asemapiirustukset ja pituusleikkaukset (pdf, avautuu ulkoiseen palveluun)(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Lisätietoja

Teppo Pasanen

liikenneinsinööri

kaupunkiympäristön toimiala

liikenne- ja katusuunnittelu

09 310 37123

teppo.pasanen@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)

 

Kartta Munkkiniemenbaanan suunnittelualueesta.
Kartta Munkkiniemenbaanan suunnittelualueesta. Kuva: Ramboll