Kaivokadun ja Esplanadien asemakaavojen uudistaminen käynnistyy

Helsingin kaupunki on käynnistänyt Kaivokadun ja Esplanadien asemakaavojen uudistamisen. Tavoitteena on Kaivokadun muuttaminen päärautatieaseman edustalla joukkoliikennekaduksi. Esplanadeilla turvataan alueen kulttuurihistoriallinen arvo. Liikenteellisesti Esplanadeilla säilytetään kaksi ajokaistaa suuntaansa.
Havainnekuva, jossa ihmisiä pyöräilee, kävelee ja oleskelee kadulla.
Havainnekuva Kaivokadusta. Kuva: Masu Planning Oy

Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi joulukuussa 2024 ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman. Sen perusteella kaupunki on käynnistänyt Kaivokadun ja Esplanadin asemakaavojen päivittämisen. Ydinkeskustaan tavoitellaan kestävää liikennejärjestelmää, joka mahdollistaa kävelyn, oleilun ja viihtymisen olosuhteiden kehittymisen.  

Kaivokadun ja Esplanadien kaavamuutokset  

Kaivokadun kaava-alue kattaa katualueen sekä rautatieaseman eteläpuolisen aukion ja Rautatientorin eteläosan. Keskeinen muutos on, että Kaivokatu muutetaan joukkoliikennekaduksi. 

Syksyllä valmistuvassa katusuunnitelmaluonnoksessa määritellään katu- ja puistoalueiden yksityiskohdat kuten puut, istutukset, penkit ja pintamateriaalit. Suunnittelua ohjaa Kaivokadun ympäristösuunnitelma, joka hyväksyttiin kaupunkiympäristölautakunnassa lokakuussa 2024. 

Rautatieaseman alueella on lisäksi käynnissä Elielinaukion ja Asema-aukion asemakaavan muutos, jonka kaavaluonnosta käsitellään kaupunkiympäristölautakunnassa toukokuussa 2025. 

Esplanadien asemakaavaa vuodelta 1836 ajantasaistetaan, ja samalla turvataan kulttuurihistoriallisesti merkittävän puistokadun luonne. Liikennealueet ja puistot pysyvät pääosin ennallaan. Uudessa kaavassa määritellään rakennusten, katutilojen ja puistoelementtien suojelutarpeet ja huomioidaan arvokkaat puurivit.  

Päärautatieaseman edusta kävelijöille

Kaivokatu on nykyisin yksi Suomen vilkkaimmista kävelyalueista, ja päivittäin alueella kulkee noin 200 000 kävelijää. Kaupunkilaisista alue on kuitenkin keskustan epäviihtyisin paikka liikkua.  Kaivokadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi mahdollistaa sen, että alueelle tulee lisää vihreyttä, penkkejä ja terassialueita. 

Suunnitteilla on, että rautatieaseman edusta tulee kokonaan jalankulkijoiden käyttöön, kun pysäköintipaikat poistuvat ja pyörätiet siirtyvät Kaivokadun toiselle puolelle.  Vaihdot kulkuvälineestä toiseen nopeutuvat, ja alueella pystyy liikkumaan sujuvammin.

Kaivokatu on Helsingin joukkoliikenteen sydän. Suurin osa kaupunkilaisista saapuu keskustaan metrolla, junalla, bussilla tai raitiovaunulla. Rautatieasemalle saapuvien määrä kasvaa entisestään sitten, kun uudet pikaraitiotieyhteydet liikennöivät. 

Kaivokadun liikenne ajaa nykyisin keskustan ohi 

Kaivokadulla kulkee nykyisin noin 14 000 autoa vuorokaudessa. Suurin osa liikenteestä on läpiajoliikennettä, joka tulee Länsiväylän suunnasta ja jatkaa Kaivokadun kautta Sörnäisten rantatielle, tai vastaavasti toiseen suuntaan. Asemakaavoituksen ja katusuunnittelun lähtökohtana on, ettei Kaivokadun vilkasta kävelyaluetta käytetä jatkossa autoliikenteen läpiajoon.

Suunnitelmien mukaan autolla pääsee edelleen rautatieaseman molemmille puolille, ja Keskuskadulla sijaitsevaan pysäköintihalliin. Myös pelastusajoneuvot voivat jatkossakin liikkua Kaivokadulla. 

Kaivokadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi mahdollistaa myös bussireittien uudelleenjärjestelyn. Bussit voitaisiin ohjata kulkemaan molempiin suuntiin Vilhonkatua pitkin, mikä vähentäisi estevaikutuksia ja parantaisi alueen viihtyisyyttä. Samalla Kaivokatu Ateneumin edustalla ja Kaisaniemenkatu rauhoittuisivat ja muuttuisivat helpommin ylitettäviksi.

Ensimmäiset rakennustyöt alkavat 2028 

Kaupungin tavoitteena on, että Kaivokadun ensimmäiset rakennustyöt alkavat vuonna 2028, jolloin kunnostetaan metroaseman ja Asematunnelin katon vesieristys. Ensimmäisen vaiheen valmistuttua katutyöt siirtyvät Esplanadeille. Esplanadien vesihuolto- ja katuremontin aikana Kaivokadun läpi voi ajaa autolla – käytössä on yksi kaista kumpaankin suuntaan. Tämänhetkisen arvion mukaan koko Kaivokadun alue valmistuu 2030-luvun puolivälissä.

Mielipiteet ja tilaisuus 

Kaivokadun ja Esplanadien kaavoituksen lähtökohdista ja Kaivokadun ympäristösuunnitelmasta voi antaa mielipiteensä Kerrokantasi-kyselyssä(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) , joka on avoinna 20. toukokuuta asti.  

Suunnittelutilannetta esitellään kaupungintalon tapahtumatorilla 7. toukokuuta klo 16–18 järjestettävässä tilaisuudessa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) . Tilaisuus on katsottavissa myös suorana lähetyksenä tai tallenteena Helsinki-kanavalta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) .

Sinua voisi kiinnostaa