Ändringarna av detaljplanerna för Brunnsgatan och Esplanaderna inleds

Helsingfors stad har påbörjat ändringarna av detaljplanerna för Brunnsgatan och Esplanaderna. Målet är att Brunnsgatan ska omvandlas till en gata för kollektivtrafik utanför järnvägsstationen. På Esplanaderna tryggar man områdets kulturhistoriska värde. Trafikmässigt bevaras två körfält på Esplanaderna per riktning.
Havainnekuva, jossa ihmisiä pyöräilee, kävelee ja oleskelee kadulla.
Illustration av Brunnsgatan. Bild: Masu Planning Oy

I december 2024 godkände Helsingfors stadsstyrelse en trafiksystemplan för stadskärnan. På basis av den börjar Helsingfors stad uppdatera detaljplanerna för Brunnsgatan och Esplanaderna. Man strävar efter ett hållbart transportsystem, som möjliggör goda förhållanden  för gång, vistelse och trivsel i stadskärnan.  

Planändringar för Brunnsgatan och Esplanaderna   

Planområdet för Brunnsgatan omfattar gatuområdet, skvären söder om järnvägsstationen och södra delen av Järnvägstorget. En viktig förändring är att Brunnsgatan omvandlas till en gata för kollektivtrafik.  

Detaljerna i gatu- och parkområdena, såsom träd, planteringar, bänkar och ytmaterial fastställs i det utkast till gatu- och parkplan som färdigställs i höst. Planeringen styrs av en miljöplan för Brunnsgatan som godkändes i stadsmiljönämnden i oktober 2024.

Vid järnvägsstationen pågår dessutom en ändring av detaljplanen för Elielplatsen och Stationsplatsen, vars planutkast behandlas i stadsmiljönämnden i maj 2025.  

Detaljplanen för Esplanaderna från 1836 uppdateras och samtidigt garanteras karaktären på en kulturhistoriskt betydelsefull parkgata. Trafikområdena och parkerna förblir i huvudsak oförändrade. Den nya planen fastställer skyddsbehoven för byggnader, gatuutrymmen och parkelement samt beaktar värdefulla trärader.   

Området framför järnvägsstationen reserveras för fotgängare 

Brunnsgatan är nu ett av Finlands livligaste fotgängarområden med cirka 200 000 fotgängare om dagen. Enligt stadsborna är området dock det otrivsammaste stället i centrum att röra sig på.  Ändringen av Brunnsgatan till en gata för kollektivtrafik gör det möjligt att placera grönska, bänkar och terrasser i området.  

Området utanför järnvägsstation ska användas helt och hålletav fotgängare när parkeringsplatserna försvinner och cykelvägarna förflyttas till andra sidan Brunnsgatan.  Byten från ett transportmedel till ett annat snabbas upp och man kan röra sig smidigare i området. 

Brunnsgatan är kärnan av Helsingfors kollektivtrafik. Största delen av stadsborna anländer till centrum med metro, tåg, buss eller spårvagn. Antalet människor som anländer till järnvägsstationen ökar ännu mer när de nya snabbspårsförbindelserna trafikerar.  

Brunnsgatans trafik kör för närvarande förbi centrum  

För närvarande kör cirka 14 000 bilar per dygn på Brunnsgatan. Största delen av trafiken är genomfartstrafik från Västerleden via Brunnsgatan till Sörnäs strandväg, eller tvärtom. Utgångspunkten för detaljplanläggningen och gatuplanläggningen är att Brunnsgatans livliga gångområde i framtiden inte ska användas för genomfart av biltrafiken.

Enligt planerna kommer man fortfarande kunna köra med bil till bägge sidorna om järnvägsstationen samt till parkeringshallen på Centralgatan. Räddningsfordonen kan även i fortsättningen röra sig på Brunnsgatan.  

Ändringen av Brunnsgatan till en kollektivtrafikgata möjliggör även omorganiseringen av bussrutter. Bussarna kunde styras i båda riktningarna längs Vilhelmsgatan, vilket skulle minska hinderverkningarna och förbättra trivseln i området. Samtidigt skulle trafiken på Brunnsgatan utanför Ateneum och Kajsaniemigatan minska och övergången till dem skulle bli smidigare.

De första byggnadsarbetena inleds 2028  

Stadens mål är att de första byggarbetena på Brunnsgatan inleds 2028, då vattenisoleringen i metrostationen och Stationstunneln restaureras. När den första fasen är klar övergår gatuarbetena till Esplanaderna. När vattenledningar och gatan renoveras på Esplanaderna är det möjligt att köra bil via Brunnsgatan – en fil i båda riktningarna är i användning. Enligt den nuvarande bedömningen blir hela Brunnsgatan färdig i mitten av 2030-talet. 

Planerna presenteras på invånarmöte den 7 maj

Man kan framföra sin åsikt om utgångspunkterna för planläggningen av Brunnsgatan och Esplanaderna samt om miljöplanen för Brunnsgatan på adressen  kerrokantasi.hel.fi/kaivokatu_esplanadi(Länk leder till extern tjänst)  fram till den 20 maj.  

Planeringsläget presenteras vid ett invånarmöte(Länk leder till extern tjänst) på Stadshusets Evenemangstorg den 7 maj kl. 16–18. Evenemanget kan även ses som direktsändning eller inspelning via Helsingforskanalen.(Länk leder till extern tjänst)

Du kanske är intresserad av