Planförslaget för Hamntunneln till beslutsfattande

Planförslaget för Hamntunneln som planeras mellan Västra hamnen och Västerleden har färdigställts. Stadsmiljönämnden behandlar planen den 11 februari.
Havainnekuva tunnelin suuaukosta Salmisaaressa.
Havainnekuva tunnelin suuaukosta Salmisaaressa. Bild: PES-arkkitehdit Oy

Avsikten är att koncentrera passagerartrafiken mellan Tallinn och Helsingfors till Västra hamnen, och mängden hamntrafik förväntas öka från nuvarande nivå. Syftet med den planerade Hamntunneln är att göra trafiken smidigare och minska dess negativa påverkan i omgivningen runt Västra hamnen. Målet är att all godstrafik till och från Västra hamnen och en betydande del av hamnens personbilstrafik ska flyttas under jord på Busholmen och i Gräsviken. Förslaget till detaljplan som tunneln kräver kommer nu att tas upp till politisk behandling.

De planerade ändringarna av passagerartrafiken i hamnen skulle öka trafikmängden i området med flera tiotals procent fram till 2032 jämfört med idag. När förnyelsearbetet i Västra hamnen är färdigt kommer cirka 4 000 personbilar, 1 000 långtradare och nästan 30 000 passagerare att använda hamnen varje dag. 

Enligt planen ska hamnens långtradartrafik mellan Västra Hamnen och Västerleden flyttas till tunneln. Personbilar som kör in i och ut ur fartyget kan också använda tunneln. Hamntunneln kommer att lugna ner trafiken på Busholmen men också att förbättra trafiksäkerheten och luftkvaliteten i området. 

Hamntunneln skulle avsevärt minska den hamnrelaterade trafiken i stadens centrum och öppna upp området kring Södra hamnen så att det blir tillgängligare för invånarna. I och med att fartygen till och från Tallinn flyttas till Västra hamnen förblir endast färjetrafiken till och från Stockholm kvar i Skatudden. Detta kommer att minska den hamnrelaterade trafiken i centrum med cirka 75 procent, eftersom antalet bilar i Tallinntrafiken är betydligt högre jämfört med Stockholmstrafiken.

Byggandet av tunneln beräknas kosta cirka 300 miljoner euro. Helsingfors Hamn Ab svarar för kostnaderna för tunneln.

Planeringsarbetet före planförslaget

I februari 2021 fattade Helsingfors stadsfullmäktige ett principbeslut om omorganiseringen av hamnverksamheten och utgångspunkterna för markanvändningen i hamnområdena i Södra hamnen, Skatudden och Västra hamnen. Utifrån principbeslutet tog hamnen fram ett utvecklingsprogram, som godkändes av stadsstyrelsen i början av 2022. Hamntunneln är den första fasen i utvecklingsprogrammet.

I juni 2024 valdes som utgångspunkt för planeringen ett linjealternativ där mynningen ligger mellan Ilmarinens byggnad och Lappviksparken. Det valda alternativet är det enda som kan genomföras inom den tidsplan som fastställts av stadsfullmäktige 2021.

Naturvärdena i Lappviken ska beaktas

Tunnelbygget skulle ha en inverkan på Lappviksparken. Två utrotningshotade arter har påträffats i parken, och lösningar för att trygga dessa arters levnadsförhållanden har hittats i planeringen.

I kärnområdet för flygekorren kommer tunneln att byggas med hjälp av tekniken med ett tunt bergtak. På så sätt kan man minimera det öppna schaktet vid tunnelmynningen och bevara livsmiljön för flygekorren i området.

Levnadsförhållandena för den lilla fjärilsarten hårflokeplattmal tryggas särskilt genom att så dess födoväxt i nya områden i parken. Planeringen främjas i samarbete med myndigheterna och planernas effekter följs upp.

Bullerpåverkan förblir liten

Tunnelns bullerpåverkan förblir liten och kommer inte att försämra möjligheterna att använda Lappviksparken för rekreation. Minskningen av trafikmängden på Västrahamnsgatan och Stillahavsgatan kommer att minska bullret längs gatorna något. Det nya bullerhindret som ska byggas vid Västerleden dimensioneras så att bullret i bostadsområdet på Drumsö inte ökar.

Planförslaget läggs fram

Stadsmiljönämnden behandlar planen den 11 februari. Därefter finns planförslaget framlagt för utlåtanden och anmärkningar. Planen behandlas av nämnden på nytt hösten 2025. Stadsfullmäktige fattar beslut om detaljplanen i slutet av 2025. 

Planförslaget presenteras för invånarna våren 2025. Plats och tidpunkt för invånarmötet meddelas senare.