Helsingin latuverkosto rakentuu kovaa vauhtia

Helsingissä on luonnonlunta jo sen verran, että useita latuja on tehty hiihtokuntoon.
Mustavuoren valaistu latu kuvattuna ilta-aikaan yläilmoista.
Muun muassa Mustavuoren latu on hiihtokunnossa. Kuva: Sami Saastamoinen

Latutilannetta voi seurata Ulkoliikunta.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) -karttapalvelusta, josta löytyvät latukohtaisesti seuraavat tiedot: milloin latu on viimeksi huollettu tai kunto todettu, ladun pituus sekä suositeltava hiihtotyyli. 

Helsingin kaupungilla on käytettävissään 7–8 latukonetta sekä saman verran henkilöitä latujen ylläpitoon. Latuja ajetaan myös viikonloppuisin sekä sää- ja lumitilanteen mukaan – esimerkiksi lumisateen jälkeen työt voidaan aloittaa jo aamuvarhain klo 3.00. Latukoneen keskinopeus on säästä riippuen 5–10 km/h. Osa reiteistä joudutaan ajamaan kahteen kertaan, jotta saadaan haluttu tulos. 
Latujen ylläpitoresurssi on jaettu Helsingissä itäiseen ja läntiseen. Näiden alueiden ylläpidossa on prioriteettijärjestys. Idässä ensimmäisinä ajetaan ja huolletaan Vuosaaren Mustavuoren, Kivikon, Herttoniemen ja Malmin lentokentän reitit. Lännessä pääkohteet ovat Paloheinä, alueen peltoladut ja purupolut sekä Keskuspuisto. Ympyrälenkit luodaan ja huolletaan ensin. Tämän jälkeen hoidetaan yhteysladut – latukone tekee samalla latua liikkuessaan paikasta toiseen.

Kaikki mitkä edellä mainitussa ulkoliikuntakartassa näkyvät (noin 200 km) kuuluvat ensimmäisenä huollettaviin latuihin. Näiden lisäksi resurssin mukaan ajetaan ylimääräisiä, osin jo vakiintuneita latuja eri puolille kaupunkia. Nämä ladut eivät näy ulkoliikuntakartassa, sillä niiden ylläpito on tilannekohtaista. Nämä ylimääräiset ladut ovat usein koulujen yhteydessä, kuten esimerkiksi Myllypurossa, Viikin Latokartanossa ja Ala-Malmilla. Kaivopuistoon, Lauttasaareen sekä Hietaniemen ja Aurinkolahden uimarannoille on ajettu kaupunkilaisten toivomana ladut muutamana viime talvena, jos lumitilanne on sen sallinut. Kaivopuiston ladun ylläpito on haasteellinen, sillä latukone joudutaan erikseen kuljettamaan Helsingin keskustaan, ja latukone on kuljetusten ajan poissa muusta käytöstä.
Eri talvina latureittien muoto ja pituus saattavat vaihdella lumitilanteen, muiden luonnonilmiöiden tai ympäristötekijöiden (esim. peltoalueilla kyntöjen) vuoksi.

Esimerkiksi Kuninkaantammentie on yhä tällä kaudella hiihtokäytössä niin kauan kuin korvaava reitti saadaan rakennettua hiihtäjille. Kuninkaantammentie on tarkoitus ottaa talviaurauksen ja hiekoituksen piiriin heti, kun hiihtäjien korvaava yhteys saadaan toteutettua.

Talviliikunnan kysytyimpiin kysymyksiin on koottu vastauksia tänne: https://helsinkiliikkuu.fi/talviliikunnan-kysytyimmat-hiihto-lenkkeily-pyoraily-luistelu-ja-avantouinti/(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)