Helsingin matkailun tiedolla johtamista kehitetään – tavoitteena hyödyntää matkailudataa entistä paremmin

Tiedolla johtaminen on elinehto menestykseen kansainvälisessä kilpailussa. Matkailualalla erilaisia datalähteitä hyödynnetään jo runsaasti, mutta matkailuekosysteemin tietoa on pirstaleisesti eri järjestelmissä, eikä yrityksillä ole ollut yhtenäisiä datan keräämisen tai hyödyntämisen käytänteitä. Helsingin kaupunki haluaa tukea matkailun ja tapahtumien kehittämistä ottamalla käyttöön BisLenz -tiedolla johtamisen ohjelmistoalustan. Ohjelmistoalustan hankinta on osa Helsingin matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman 2022–2026 toimenpiteitä.
Kuva laivan komentosillalta.
Isoa laivaa ei voi ohjata ilman tietoa ympäristöstä. Kuva Silja Linen laivan komentosillalta. Kuva: Suvi-Tuuli Kankaanpää

- Tiedolla johtaminen on yksi tärkeimmistä kehityskohteista, joita Helsingin kaupungilla on matkailualalle. BisLenz-ohjelmistoalustan hankinta on konkreettinen tapa edistää Helsingin tavoitetta olla älykäs vierailukohde ja toimiva tapahtumakaupunki, kiteyttää Helsingin matkailupäällikkö Nina Vesterinen.

Uusi ohjelmistoalusta kerää matkailuun liittyvän datan yhteen ohjelmistokokonaisuuteen, jossa tietoa visualisoidaan tietoikkunoissa eli dashboardeissa. Sen myötä tieto on laajasti hyödynnettävissä ja jaettavissa niin kaupungin sisäisesti kuin myös muiden matkailualueiden, yritysten ja sidosryhmien kanssa. Ohjelmistoalustasta saatavaa tietoa voidaan hyödyntää myös kaupungin toimintojen päätöksenteossa ja kehittämisessä. Lisäksi se tukee eri toimijoiden osaamisen, tuotekehityksen ja liiketoiminnan kehittämistä. BisLenz-ohjelmistoalustan kehittämiskumppaniksi Helsingin kaupunki on valinnut Tridea Oy:n.

- Maailma menee koko ajan monimutkaisemmaksi ja tarvitaan luotettavaa faktaa, jotta voidaan tehdä viisaita päätöksiä. BisLenz-ohjelmistoalustaa käyttää tällä hetkellä parikymmentä matkailun alueorganisaatiota Suomessa. BisLenzin avulla matkailualueet pystyvätkin tekemään resurssiviisasta yhteiskehittämistä ja oppimaan toisiltaan hyvistä tiedolla johtamisen käytänteistä, tiivistää Tridea Oy:n toimitusjohtaja Marko Filenius.

Toimintamallia luodaan yhteistyössä matkailuyritysten ja muiden alueorganisaatioiden kanssa

Helsingin matkailun ja tapahtumien tiedolla johtamisen tavoitteet ovat korkealla. Ohjelmistoalustan hankinnan lisäksi Helsingin kaupunki on muodostanut matkailun ja tapahtumien tiedolla johtamisen ohjausryhmän, joka edistää tiedolla johtamisen toimintamallin jalkauttamista. Toiminta toteuttaa myös Visit Finlandin kansallisen tiedolla johtamisen mallia, joka on yhteinen koko Suomen matkailualalle. Siksi toiveena on, että kaikki matkailualan toimijat lähtisivät yhteistyöhön ja toimintaan mukaan.

- BisLenz-ohjelmistoalusta tarjoaa matkailu- ja tapahtuma-alojen yrityksille konkreettista hyötyä, sillä yritykset saavat sen avulla välittömästi hyödynnettäväkseen dataa, joka on keskitettyä, kumulatiivista ja vertailukelpoista yritysten kesken. Sitä hyödyntämällä voi tehdä perusteltuja päätöksiä sekä aikaansaada kasvua ja uudistumista, matkailupäällikkö Nina Vesterinen tiivistää.

Tulevaisuudessa onkin hyvin luultavaa, että yritysten käytettävissä oleva tietomäärä tulee entisestään kasvamaan. Paras tieto on kumuloituvaa. Ohjelmistoalustan avulla matkailuyritykset voivatkin hallita tietotulvaa, saada keskitetysti aikasarjadataa sekä myös vertailukelpoista verrokkitietoa muista yrityksistä oman toiminnan tueksi.

Helsingin kaupungin tavoitteena on tuoda alustakokonaisuus alueen matkailuyritysten käyttöön asteittain vuoden 2023 aikana. Etulinjassa ovat Helsingin tekijät -verkoston kumppaniyritykset, joille tarjotaan muun muassa alustan pilotointia ja käyttökoulutuksia keväällä 2023. Ensiaskelia matkailuyritysten omien tietoikkunoiden ja yhteisen datapankin rakentamisessa otetaan Kestävää nostetta matkailuyrityksiin: Etelä-Suomi -hankkeessa jo loppuvuonna 2022.  

Lue lisää:

Helsingin matkailun ja tapahtumien toimintaohjelma 2022–2026

Helsingin tekijät -verkosto

 

Kysymykset yhteistyöstä: Henna Siltanen, erityissuunnittelija, älykäs matkailu ja digitaalinen kehittäminen, henna.siltanen(a)hel.fi, puh. +358 9 3103 4848.