Kuluneella kesäkaudella kerätystä meriroskasta muovia oli 26 kuutiometriä, orgaanista jätettä 25 kuutiometriä, puuta 23 kuutiometriä, metallia 7 kuutiometriä ja lasia 1 kuutiometri. Lisäksi isompia tukkeja, polkupyöriä ja potkulautoja siivottiin veneillä ja sukeltamalla noin 15 kuutiometriä.
– Tyypillisintä meriroskaa on puu eri muodoissaan. Vedessä voi olla niin laitureista irronneita kyllästettyjä puunpätkiä kuin oksia ja karahkoita, Staran saaristopäällikkö Lassi Ruth kertoo.
Staran alukset pystyvät korjaamaan merestä jykevätkin roskat.
– Haavi III -aluksen nosturissa on tukkikoura, jolla voi nostaa esimerkiksi puunrunkoja. Saamme nostettua kaiken, mikä painaa alle tuhat kiloa, Lassi Ruth sanoo.
Ranta- ja merivesien siivous on tärkeää paitsi ympäristön suojelemiseksi, myös veneilyn kannalta. Isojen risteilijöiden potkuriin osuva tukki voi aiheuttaa jopa satojentuhansien eurojen vahingot. Pienemmissä aluksissa törmäys tukkiin voi erilaisten vaurioiden lisäksi aiheuttaa henkilövahinkoja. Pienemmät roskat taas voivat tukkia veneiden merivesisuodattimia, joista veneet ottavat jäähdytysvetensä.
Läntisen Helsingin öljyntorjuntavalmiudet paranevat
Helsingin merellinen siivouskausi alkoi huhtikuun puolivälissä ja päättyy marraskuussa. Staran alukset Lippo ja Haavi II nostetaan vesiltä perjantaina 8. marraskuuta.
Haavi III ja Lounaistuuli jäävät vesille aina jäiden tuloon saakka. Molemmat alukset ovat öljyntorjuntavalmiudessa, ja henkilöstö on koulutettu öljyntorjuntaan kolmivuorotyössä yhdessä pelastuslaitoksen kanssa.
Loppusyksyn aikana läntisen Helsingin öljyntorjuntavalmiutta parannetaan. Alueella on toistaiseksi ollut melko vähän öljyntorjuntapuomeja. Nyt pelastuslaitos toimittaa Staran tukikohtaan Lauttasaaren Vattuniemeen kontillisen öljyntorjuntapuomeja. Jatkossa puomit saa vedettyä suoraan kontista veteen ja ne voidaan nopeasti hinata paikkaan, jossa niitä tarvitaan.
Perinteiset merimerkit vaihtuvat älymerimerkkeihin
Staran vesillä olevat alukset siivoavat rantoja vielä varsinaisen kesäkauden päättymisen jälkeenkin. Lisäksi Staran meri- ja saaristopalveluiden työntekijät vaihtavat Helsingin vesialueiden perinteisiä merimerkkejä älymerimerkkeihin.
– Uudet aurinkopaneeleilla toimivat älymerimerkit lähettävät paikkatietoa merimerkin sijainnista. Jatkossa pystytään helposti tarkistamaan, onko merimerkki paikoillaan. Silmämääräisesti älymerimerkit eivät eroa aiemmista merimerkeistä, Staran Lassi Ruth sanoo.
Kaikkiaan Helsinki vaihdattaa 180 merimerkkiä, jotka tiedottavat vesilläliikkujia vaarallisista paikoista ja väylämerkinnöistä.
Helsingin kaupungin tavoitteena on helpottaa Helsingin rantojen ja saarien virkistyskäyttöä vastuullisesti, herkän saaristoluonnon ehdoilla ja sitä vaalien. Staran ympäristönhoitoyksikkö edistää tavoitteeseen pääsyä pitämällä huolta luonnonsuojelu- sekä ulkoilu- ja virkistysalueista niin maalla kuin merellä. Stara hoitaa puhtaanapidon lisäksi kesäisin saariston jätehuollon sekä tarkistaa parin viikon välein kaupungin parisataa pelastuspostia: pelastusrenkaat, heittoliinat, tikkaat ja veneet.