Uusi väline vastaa varhaiskasvatuksen tarpeeseen nopeaan ja ketterään viestintään kotien ja varhaiskasvatuksen välillä.
– Varhaiskasvatuksessa on pitkään ollut tarpeita viestinnän kehittämiseksi. Päiväkotien henkilöstö on toivonut, että käytössä olisi palvelu, jonka avulla huoltajille ja toisille päiväkotiryhmille voidaan viestiä helposti ja nopeasti eri tilanteissa. Myös huoltajien kanssa tapahtuvaan viestintään on toivottu uutta ratkaisua esimerkiksi sähköpostien tai reppuviestien tilalle, varhaiskasvatusjohtaja Miia Kemppi selvittää.
Snadi-viestintäpalvelu on älypuhelimella ja/tai tietokoneella toimiva sovellus, jonka kautta huoltajat saavat tietoa päiväkodista aiempaa nopeammin. Huoltajat voivat myös itse viestiä sovelluksen avulla lapseen liittyvistä asioista, ilmoittaa lapsen poissaoloista sekä saada tietoa tärkeistä tapahtumista kalenterin avulla. Lisäksi Snadin avulla päiväkodit voivat viestiä sisäisesti ja ulospäin entistä tehokkaammin.
Pilottikäyttöön tulee nyt suppeampi suomenkielinen versio. Palvelusta on suunnitteilla myös ruotsin- ja englanninkieliset versiot.
Kolme varhaiskasvatusyksikköä mukana
Snadin pilottikäyttö alkaa lokakuun alussa kolmessa varhaiskasvatusyksikössä: Torpparintupa-Vallesmannissa, Pacius-Muksulaaksossa ja Merirasti-Siimassa. Päiväkotien henkilöstön lisäksi kokeiluun pilottiin osallistuvat myös päiväkodeissa olevien lasten huoltajat.
– Testaamme pilottikäytössä, miten viestintäpalvelu toimii aidoissa olosuhteissa. Jos kokeilu onnistuu, suunnittelemme Snadin käytön laajentamista kaikkiin Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksiköihin vuoden 2023 aikana. Laajennuksesta päätetään pilotista saatujen kokemusten jälkeen, Miia Kemppi kertoo.
Snadi-viestintäpalvelu on osa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan Asti-asiointipalvelua, jota kehitetään Helsingin kaupungin digitalisaatio-ohjelman mukaisesti.