Selvitys on ilmastotyön kannalta tärkeä, koska liikenteen päästöt muodostavat yli 20 prosenttia Helsingin suorista päästöistä, eivätkä ne ole laskeneet tavoitteiden mukaisesti.
Alustavan kartoituksen perusteella vaikuttavimpia keinoja päästöjen merkittävään vähentämiseen olisivat muun muassa CO2-päästöttömän tieliikenteen alueet. Erilaisia ympäristövyöhykeratkaisuja on otettu käyttöön myös muissa Euroopan kaupungeissa. Selvityksen kohteena on myös, olisiko Helsingissä mahdollista luopua kokonaan hiilidioksidipäästöjä tuottavien henkilöautojen käytöstä vuodesta 2035 alkaen.
Helsingin kaupunki on teettänyt Aalto-yliopiston taloustieteen tutkimusryhmällä ensimmäisen katsauksen siitä, miten päästörajoitusvyöhykkeet ja ilmastopäästöjä tuottavien autojen kielto vaikuttaisivat erilaisiin autonomistajiin.
Tutkijoiden raportin mukaan autokannan sähköistymiskehitys vauhdittuisi näillä toimenpiteillä huomattavasti. Arviolta yli 90 prosenttia helsinkiläisistä autonomistajista vaihtaa autoa vähintään kerran vuoteen 2035 mennessä, joten riittävän pitkä siirtymäaika antaisi asukkaille, yrityksille ja markkinoille aikaa sopeutua muutokseen.
Helsinki kutsuu asukkaat ja yritykset arvioimaan ratkaisuja
Aalto-yliopiston tutkijoiden tekemä selvitys on vasta ensimmäinen arvio liikenteen mahdollisten päästövähennyskeinojen vaikutuksista, eikä sen pohjalta voida vielä päätellä, ovatko toimenpiteet kokonaisuudessaan toteutuskelpoisia.
Kaupunki jatkaa liikenteen päästövähennyskeinojen arviointia muun muassa saavutettavuuden, ympäristön, elinkeinoelämän ja asukasryhmien kannalta keväällä 2024. Virkavalmisteluna syntyvät johtopäätökset valmistuvat ja esitellään poliittisille päättäjille vuoden 2024 aikana.
Mahdollisten autojen päästörajoitusten lisäksi tarkastellaan myös muita potentiaalisia toimenpiteitä: muun muassa julkisen vesiliikenteen sähköistämistä, kävelyn ja pyöräilyn edistämistä sekä pysäköinnin ja katuverkon kehittämistä.
Kaupunki on avoin myös muille ideoille vaikuttavista päästövähennyskeinoista. Niin asukkaiden kuin elinkeinoelämän näkemyksiä tullaan kartoittamaan kevään 2024 aikana.
Ruuhkamaksut ja muut vastaavat seudulliset liikenneratkaisut eivät ole aktiivisesti mukana selvityksessä, koska niistä päättäminen ei ole Helsingin omassa päätösvallassa, ja ilmastotavoitteiden saavuttamiselle on rajallisesti aikaa. On kuitenkin selvää, että mitä enemmän päästöjä vähennetään seudullisin ja kansallisin keinoin, sitä vähemmän tarvitaan erillisiä Helsingin toimenpiteitä.