HSL varautuu sähköpulaan – kiertävät sähkökatkot eivät vaikuta raideliikenteeseen

Helsingin Seudun Liikenne (HSL) varautuu talven sähkönsäännöstelyyn ja mahdollisiin sähkökatkoksiin yhdessä liikenteen muiden toimijoiden kanssa. Raitiovaunujen, metrojen ja lähijunien liikenteeseen sähkökatkot eivät vaikuta.
Lauttasaaren metroasema. Kuva: Susa Junnola
Lauttasaaren metroasema. Kuva: Susa Junnola

”Niin sanotut kiertävät sähkökatkot eivät koske raideliikennettä, joka on määritelty kriittiseksi sähkönkäyttöpaikaksi valtioneuvoston asetuksella. Bussiliikenteessä lyhytaikaiset katkot eivät estä bussien kulkemista, mutta liikennevalojen ja katuvalojen toimimattomuus aiheuttaisi todennäköisesti myöhästymisiä”, tiivistää operatiivisen yksikön päällikkö Maija Musto HSL:stä.

HSL:n liikenteestä raitiovaunut, metro ja lähijunat kulkevat sähköllä. Bussiliikenteestä noin kolmasosa ajetaan sähköbusseilla. Myös matkakortinlukijat ja muut laitteet liikennevälineissä toimisivat sähkökatkosta huolimatta.

Sähkönsäästötoimenpiteet näkyvät metroasemilla

Joukkoliikenteessä sähköä säästetään muun muassa asemien ja liikennevälineiden lämpötiloja ja valaistusta optimoimalla. Kampin, Rautatientorin, Ruoholahden ja Hakaniemen metroasemilla on poistettu käytöstä osa liukuportaista sähkön säästämiseksi. Jokaisella asemalla on silti vähintään yksi alaspäin ja yksi ylöspäin vievä liukuporras, joka on käytössä. Myös kuljettajan taloudellinen ajotapa vähentää sähkönkulutusta.

Jos kantaverkkoyhtiö Fingrid ilmoittaa lähestyvästä sähköpulan uhasta, HSL:n liikenteen sähkönkulutusta on mahdollista vähentää vielä esimerkiksi metro- tai raitiovaunuliikennettä supistamalla. Toistaiseksi liikenteen määrää ei ole karsittu sähkönsäästösyistä.

Uusi teemasivu hsl.fi/varautuminen(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kertoo, miten sähkönsäästö näkyy joukkoliikenteessä ja millaisia mahdollisten sähkökatkojen vaikutukset olisivat.