Kannelmäen terveysaseman palvelut kilpailutetaan uudelleen – palvelut jatkuvat normaalisti

Helsingin kaupunki kilpailuttaa uudelleen Kannelmäen terveysaseman palvelut. Taustalla ovat sopimustekniset syyt. Uusi kilpailutus ei aiheuta välittömiä muutoksia terveysaseman toimintaan tai asukkaiden palveluihin.
Kannelmäen terveysaseman sisäänkäynti.
Kuva: Virpi Velin

Kilpailutus uusitaan sopimusteknisistä syistä, koska Terveystalo ei ole pystynyt tuottamaan terveysasemalle tarjouksessa luvattua viiden kokoaikaisen yleislääketieteen erikoislääkärin työpanosta. Sopimus on muilta osin täyttynyt. Kirjallinen purkupäätös tehdään keskiviikkona 24. toukokuuta. 

”Joudumme kilpailuttamaan palvelun lainsäädännöllisistä syistä, jotta kaikkia Kannelmäen terveysaseman kilpailutukseen osallistuneita kohdellaan tasapuolisesti ja lain edellyttämällä tavalla”, toteaa Helsingin terveysaseman johtajalääkäri Timo Lukkarinen.    

Kokeneita yleislääkäreitä ja muita ammattilaisia terveysasemalla on työskennellyt riittämiin. Kannelmäen asukkaille on koko ajan tarjottu laadukkaita terveysasemapalveluita, joihin on päässyt ripeästi.  

”Pahoittelemme tilannetta. Vaikeasta rekrytointitilanteesta johtuen emme ole onnistuneet palkkaamaan Kannelmäkeen sopimuksen edellyttämää määrää kokoaikaisia erikoislääkäreitä. Ymmärrämme, että tässä kohtaa Helsingin kaupunki joutuu toimimaan lainsäädännön edellyttämällä tavalla”, Terveystalon Kumppanuusratkaisuiden johtaja Mikko Tainio kommentoi. 

Sekä Timo Lukkarisen että Mikko Tainion mielestä yhteistyö kaupungin ja Terveystalon välillä on sujunut hyvin ja palveluja on kehitetty aidosti yhdessä.   

Uusi kilpailutus tulossa   

Helsingin kaupunki kilpailuttaa palvelutuottajan uudelleen. Palvelutuotanto pyritään siirtämään mahdolliselle uudelle palvelutuottajalle mahdollisimman sujuvasti. 

Terveystalo jatkaa vielä palveluntuottajana Kannelmäessä korkeintaan vuoden tai kunnes uusi palveluntuottaja aloittaa terveysasemalla.  

Kannelmäkeläisten palvelut jatkuvat normaalisti 

Kannelmäen terveysaseman palvelut jatkuvat tällä hetkellä kuten aiemminkin ja asiakkaita palvelevat tutut hoitajat ja lääkärit.  

”Kannelmäen asiakkaat ovat mahdollisista muutoksista huolimatta edelleen Helsingin terveysasemien asiakkaita. Asiakkaille tarjotaan samat palvelut kuin muidenkin terveysasemien asiakkaille”, kertoo Timo Lukkarinen.  

Muutoksista, esimerkiksi mahdollisesta uudesta palveluntuottajasta, viestitään terveysaseman asiakkaille ja alueen asukkaille ajoissa ja selkeästi.