Kulosaaren sillan perustuksissa on havaittu vaurioita, jotka vaativat sillan korjaamista. Vaurioita on havaittu sillan pohjoisreunassa, jossa kahteen sillan välitukeen on tullut halkeamia. Lisäksi samassa kohdassa merenpohjassa sijaitseviin perustuksiin on tullut painumia.
Kaupungin asiantuntijat tutkivat sillan rakenteita ja pohtivat vaihtoehtoja vaurioiden korjaamiseksi. Liikenne sillalla jatkuu toistaiseksi normaalisti, koska silta on stabiili eikä uhkaa äkillisestä vaaratilanteesta ole.
Sillan kuntoa ryhdyttiin selvittämään, kun kesällä 2020 sillan kuntotarkastuksessa saatiin ensimmäiset tiedot välitukien halkeamista. Joulukuussa 2020 valmistui viistokaikuluotaus, joka todensi epäilyt sillan vaurioista. Siltaan on lisätty tarkkailupisteitä, joilla sillan liikkeitä seurataan.
Tarkempaa tietoa sillan perustusten nykytilasta saadaan pohjatutkimuksella, joka toteutetaan jäiden lähdettyä. Vasta tämän mittauksen jälkeen voidaan päättää kaikista tarvittavista toimenpiteistä. Sillan korjausten suunnittelu ja toteutus on monivuotinen projekti.
On mahdollista, että turvallisuuden varmentamiseksi autoliikennettä joudutaan jo lähitulevaisuudessa rajoittamaan sulkemalla osa ajokaistoista. Pyöräliikenteeseen, kävely-yhteyksiin tai metron liikennöintiin ei ole tarkoitus tehdä muutoksia mahdollisten autoliikenteen poikkeusjärjestelyiden aikana.
Tämän hetkisten tietojen perusteella vauriot ovat aiheutuneet sillan lähistöllä tehdyistä paalutustöistä. Sillan ympärillä on tehty viime vuosina useampia rakennustöitä, merkittävimpinä kevyen liikenteen rampin rakentaminen ja Kulosaaren metrosillan vahventaminen. Pian tehtävät pohjatutkimukset antavat tarkempaa tietoa maaperästä ja sillan perustusten pohjaolosuhteista.
Kulosaaren Helsingin kantakaupunkiin yhdistävä Kulosaaren silta valmistui vuonna 1957. Siltaa on viimeksi peruskorjattu vuonna 2011. Kulosaaren sillan ylittää päivittäin noin 50 000 autoa ja noin 4000 pyörää.