Mustikkamaalle varasto kierrätetyistä rakennusmateriaaleista

Helsingin kaupunki rakentaa Mustikkamaalle varaston, jonka rakentamisessa hyödynnetään vanhojen rakennusten osia ja kierrätettyjä materiaaleja. Rakennusprojekti on osa kaupungin laajempaa kiertotalouden kehityshanketta. Rakennusta käytetään ulkoilualueiden ylläpidossa tarvittavien laitteiden ja materiaalien huolto- ja varastotilana, ja sen on määrä valmistua tammikuussa 2025.
Havainnekuva kiertotalousvarastosta.
Mustikkamaalle tuleva varastorakennus on ensimmäinen lähtökohtaisesti kierrätysmateriaaleista rakennettava rakennus, jonka Helsingin kaupunki toteuttaa. Kuva: Johanna Saarela ja Markus Saarela / Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitos

Kiertotalousvarasto korvaa tontilla sijaitsevan varasto- ja varikkorakennuksen, joka ei vastaa tulevaisuuden tarpeita tai toiminnallisia vaatimuksia. Mustikkamaan uusi rakennus on osa Helsingin kaupungin kiertotalouden klusteriohjelmaa, ja rakentamisessa siinä pyritään hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti uudelleenkäytettäviä rakennusten osia ja kierrätettyjä materiaaleja.

– Tämä on ensimmäinen lähtökohtaisesti kierrätysmateriaaleista rakennettava rakennus, jonka Helsingin kaupunki toteuttaa. Pieni varastorakennus on pilotti, josta on tarkoitus tehdä skaalattavissa oleva konsepti, projektinjohtaja Mari Koskinen Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalta kertoo.

Tavoitteena on luoda kestävämpiä ja ympäristöystävällisempiä ratkaisuja tulevaisuudessa toteuttaviin vastaaviin rakennushankkeisiin. Kiertotalousvaraston rakentamisessa kerätään kokemusta ja oppia muun muassa siitä, millaiset ovat kierrätettyjen rakennusmateriaalien markkinat, millaisia toimijoita alalla on ja mitä kaikkea on kierrätettynä tarjolla.

”Kiertotalousvarasto kuvastaa hyvin isossa kuvassa tapahtuvaa ajattelumallin muutosta kohti rakennusmateriaalien uudelleenkäyttöä”, Koskinen kertoo.

Alumiinikasetit espoolaisesta toimistosta, liimapuuta Tampereelta

Mustikkamaan kiertotalousvarastossa on tavoitteena mahdollisimman korkea kierrätysaste, joka riippuu saatavilla olevista materiaaleista. Rakennuksen kantava runko, ikkunat ja julkisivuverhous sekä sosiaalitilojen väliseinät ja vesi- ja kiintokalusteet voidaan toteuttaa kierrätettyinä. Julkisivun alumiinikasetit on esimerkiksi hankittu Espoosta purettavasta toimistorakennuksesta ja liimapuuta saadaan Tampereelta purettavasta logistiikkarakennuksesta. Uudistuotantona rakennukseen tulevat perustukset sekä tekniikkaosat ja alapohjavalut.

Hankkeessa järjestettiin suunnittelukilpailu yhteistyössä Aalto-yliopiston arkkitehtuurin ja rakennustekniikan laitosten kanssa. Opiskelijoille suunnatun kilpailun voitti sisaruksista koostuva työpari Johanna ja Markus Saarela. Johanna opiskelee arkkitehdiksi ja Markus rakennustekniikkaa. He jatkavat varaston suunnittelutyössä asiantuntijoiden rinnalla myös toteutusvaiheessa.

– Keskeinen haaste hankkeessa on ollut kiertotalouden ja estetiikan tuominen yhteen saatavilla olevista purkumateriaaleista siten, että varasto olisi yhä uudelleenkierrätettävä ja esteettisesti kestävä, Johanna Saarela sanoo.

Mustikkamaa on entistä useamman helsinkiläisen lähivirkistysalue

Mustikkamaalla on merkittävä rooli vehreässä Helsingissä, sillä siellä on runsaasti viher- ja virkistysalueita. Alueen suosion kasvaessa myös kunnossapitoon liittyvät vaatimukset kasvavat. Uusi kiertotalousvarasto vastaa näihin tarpeisiin tarjoten modernit tilat.

– Kalasataman alue kehittyy koko ajan, minkä seurauksena Mustikkamaan rooli kasvaa, sillä se on lähivirkistysalue entistä useammalle kaupunkilaiselle. Tämän vuoksi liikunta- virkistysalueiden ylläpitoon tarvitaan hyvät fasiliteetit”, Koskinen toteaa.

Hankkeen rakentamiskustannuksiksi on arvioitu 1 674 000 euroa, mikä kattaa myös vanhan rakennuksen purkutyöt. Varasto- ja huoltotilojen lisäksi rakennukseen tulee polttoainevarasto ja jätekatos. Sen omistaa Helsingin kaupunki, ja ylläpidosta vastaa kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala. Rakennusta käytetään Mustikkamaan ja sen lähialueiden liikunta- ulkoilu- ja virkistyspalveluiden ympärivuotiseen kunnossapitoon. Varasto suunnitellaan ja rakennetaan vuoden 2024 aikana, ja se on tarkoitus saada käyttöön tammikuussa 2025.